یادداشت فاطمه معماریانی


للحق 

شه
        
للحق 

شهید مطهری در فصلی از حماسه حسینی به مبارزه با تحریف‌های واقعه کربلا برخاسته و این تحریف‌ها را به دو بخش لفظی و معنوی تقسیم کرده‌است. 
مهم‌ترین تحریفی که ایشان سعی می‌کند آثار و  غبارش را از صورتِ عزای شیعه پاک کند همین کتاب روضة الشهدای فیض کاشانی است.
این کتاب از دو جهت قابل نقد می‌داند؛ هم نویسنده آن را جرح می‌کند و هم متن آن را پر از ایرادات جدی و تحریفات بی اساس واقعه‌ی مستند عاشورا می‌داند. 

حالا محمد حقی آمده و سعی کرده متن کتاب را ویرایش و مستند کند. 
این کتاب در تاریخ عزای شیعیان فارسی زبان نقش مهمی دارد. تقریبا می‌توان گفت ریشه "روضه" هایی که امروز برگزار می‌کنیم، مجالس " روضه‌الشهدا"خوانی بوده که به عنوان اولین کتاب مقتل فارسی در قرن دهم مورد اقبال تمام خطبا و مادحین مجالس اقامه عزای سیدالشهدا واقع شده است و در نتیجه منبعی نیست که به راحتی بتوان داعیه‌ی کنار گذاشتن آن را داشت. 


کتاب روضه از نظر فرم بی‌نظیر است. وفادار به نثر اصلی گلستان‌گونه کتاب مانده و منصفانه‌ باید گفت که  روایت و تاریخ و شعر و ادبیات را به نیکی ترکیب کرده‌. 

- بماند که قدرت نویسندگی و شاعرصفتی واعظ کاشانی را برای نگارش این اثر به نحوی می‌ستایند که گویی واقعه عاشورا افسانه‌ای ست و کاشانی توانسته با ادبیات حماسی‌اش آن را باز آفرینی کند! - 

از نظر محتوا اما به نظرم این گزینش از اصل "داستان‌محوری" کتاب کاسته و سرعت روایت وقایع بالاست. 
علی‌رغم مستند‌سازی گرد‌آورنده،کماکان نثر پر است از گزارش‌های نادرست از وقایع و افراد و چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. 


در مجموع اگر علاقه‌ای به مطالعه‌ی مقاتل صحیح و مستند دارید، کتاب روضه گزینه خوبی نیست و آن‌ را پیشنهاد نمی‌کنم. 


#کتاب‌های_۴۰۴ 
#سال_زیستن_با_کتاب
      
17

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.