یادداشت امیررضا بیات
1403/3/6
با توجه به شناخت کلیم از نادر ابراهیمی میدونستم قراره خوندن اثری رو شروع کنم که احتمالا خیلی با جهانبینیش همسو نباشم اما سعی کردم گاردم رو باز کنم و با دیدی باز برم جلو. داستانو شروع کردم و اتفاقا از اوایلش خوشم هم اومد اما هر چقدر پیشتر رفتم با چیزهایی مواجه شدم که دیگه تحمل کردنی نبود و مجبور شدم کتاب رو بعد از خوندن سه چهارمش کنار بگذارم. در این اثر نادر ابراهیمی کلمهی "عشق" رو به عنوان سپر جلو گرفته و از پشت اون هر چه رو خواسته تطهیر کرده و هر چه رو خواسته تقبیح . هر اندیشه و نظری که در سر داشته رو با هر شکلی از مغلطه و سفسطه به "عشق" چسبونده و مصونیت بخشیده. عشقی که به طور پیشفرض نمودی مثبت در خاطر ما متبادر میکنه. جدای از این مسئله، تعریف و دیدگاهش در مورد خود عشق هم برخلاف پختگیای که میخواد نشون بده، خام و بچگانهس و کاملا غیرواقعی و (به قول یکی از شخصیتهای داستانش) فقط به درد بودن روی کاغذ میخوره. انگار این تعاریف از ذهن کسی میاد که طعم زندگی واقعی رو نچشیده و هیچ سنخیتی با حقیقت و واقعیت نداره و حاضر شده به خاطر بزک دوزک دیدگاهش این حقیقت و واقعیت رو سر ببره. و عشقی که وجهههای مختلف روانشناختی، هورمونی، ژنتیکی و غیره داره رو با شعارهای رنگ و لعاب دار به یک توهم تبدیل کرده. ممکنه بگید خب ما با داستان سر و کار داریم نه با نظریهی علمی؛ بله اگه واقعا چنین چیزی توی کتاب بود این حرف قابل درک بود اما کسی که کتاب رو خونده باشه میدونه ابراهیمی مشخصا داره شکلی از مانیفست عشق رو در کتابش ارائه میده. و از همه بدتر و عجیبتر واسم نگاه بالا به پایینی بود که راوی از پس همین دیدگاهش به عشق نسبت به سایر انسانها داره و هر چند که در ظاهر خودش رو حامی و دلسوز انسان و انسانیت نشون میده ولی لابلای تمام جملاتش مشغول توسری زدن به همین آدمهاست به این بهانه که با تعاریف فضایی جناب ابراهیمی از عشق همخوانی ندارند. میتونم بگم این اثر غیرواقعیترین دیدگاه رو در مورد عشق ارائه میکنه که طبیعتا برای خیلی از مخاطبین جذاب خواهد بود. مخاطبینی که قطعا خودشون هم ته ذهنشون میدونن با چیزی رویاگونه مواجه هستند. باید به این نکته هم اشاره کنم که ادبیات اثر واقعا در سطح بالایی قرار داره و هر چند این سبک از غلظت شاعرانگی در داستان مورد پسندم نیست اما متوجهم که چقدر استادانهس جمع کردن ادبیاتی بیاندازه قوی و بسار روان.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.