یادداشت نوید نظری
1404/1/23

سوگ سیاوش یکی از بهترین آثار مدرن ایرانیان در توضیح داستانهای شاهنامه است که ما از آن تنها حماسه را درک میکنیم. این کتاب یکی از اصلیترین و بهترین آثار پژوهشی برای درک و ارتقای سطح دانش ما از داستانهای تاریخی یا اساطیری شاهنامه است. شاهنامهای که حکیم فردوسی بر اساس اختصار و تعهد به چارچوبهای شعری و ادبی نتوانسته جهانواژهها و جهانبینیهای متاثر و مرتبط با آن داستانها، شخصیتها و باورها را به کمال بپرواند. کتاب پس از شرح مختصر داستان سیاوش و کیخسرو به الهیات کهن ایران از تعلیمات زرتشت، اسناد پهلوی و آیینهای موجود پرداخته و مفهوم مرگ و زندگی، رستاخیز، خوبی و بدی و زیست جهان ایران بر اساس آنان را شرح داده است. سپس با ورود به داستان سیاوش و شرح شخصیت او، اصول و تمایلاتش، ریشههای نوع زندگی و کنش سیاوش در نسبت با ایرانیان و تورانیان را واگویه نموده است. این قسمت با شخصیتپردازی و شخصیتشناسی دقیق کاوسشاه، افراسیاب، سودابه، پیران و گرسیوز به کمال و اوج درخشش میرسد. با پردازش عمیق اینان مسیر برای توضیح و تشریح رفتار و منش کیخسرو و درک تفاوتهای اقتضایی و ماهوی منش او با پدرش هموار و باز خواهد شد. برای مثال مسکوب در اینجا شرح میدهد که عشق سودابه به سیاوش، با مهر رودابه زال و تهمینه به رستم چه فرق میکند؟ پرهیز سیاوش از او نه تنها بر پایه وفاداری به پدر یا نیکسیرتی بلکه بخاطر درک او از قدرتطلبی و ناپاکی این ابراز محبت است. آنجا که سودابه در پاسخ به پرسش سیاوش که پدرم را چه میکنی؟ میگوید: تن من هم اینک توراست! به سیاوش میگوید هم تورا میخواهم و هم پدرت را در واقع او دنبال این است که بعد از مرگ کاوسشاه، امکان قدرت و جلالت برایش باقی بماند. مرگ آرزوها، ارزشهای یک ملت که گاهی در فقدان و شهادت یک قهرمان بروز مییابد، بر اساس جهانبینی آن ملت در رستخیز دوباره آنان و قهرمان نوپدید خود را نشان میدهد و بر این اساس مرگ سیاوش نه تنها یک تراژدی بلکه فقدان معنا و میراث جمعی است. از این رو کنش ایرانیان و بازپسستاندن انتقام قهرمان ایران زمین از تورانیان به رهبری کیخسرو، برآمده از روح ایرانی و فرهنگ و منش آن است. طرفه آنکه این انتقام تفاوتهایی با قابل توجهی با رفتار و قیام منوچهر نواده ایرج از تورانیان دارد. وقتی کیخسرو را نواده کاوس و منوچهر را نواده ایرج بدانیم این رفتارها تو جهان متفاوت را رقم خواهد زد. انتقام ایرج برخاسته از خون، ابتدایی و ساده است در حالیکه رستخیز کیخسرو الهی، اجتماعی و مبتنی بر عدالت کیهانی است. در این قیام حتی شخصیت محبوب و ممتاز شاهنامه یعنی رستم دستان نقشی کناری و تکمیلکننده دارد؛ کسیکه نقطه اتکا و امید ایرانیان در محو تهدیدهای بیرونی و کژیهای درونی است. لحن کتاب متاثر از سبک شاهنامه، کهن، ادبی و قدری سخت و غیر روان است که با توجه به موضوع کتاب و خواستگاه نظری نویسنده منطقی و اتفاقا مطلوب مینماید. خواندن این کتاب را به همه شاهنامه دوستان و ایرانخواهان پیشکش میکنم. در روزگاری که نسل نو ایرانیان دچار بیگانگی از میراث گذشته خویشتن است، این پیشکش بجز بهرهمندی و لذت ادبی ما را با تاریخ پیشنیان مبتنی بر جهانبینی و فلسفه ایشان آشنا میکند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.