یادداشت راضیه بابایی

بیگانه ای در دهکده
        اگر کسی اثری از تواین نخوانده باشد، لا اقل اسم  او را شنیده است. و این نویسنده خاطرات خوشی در برحه نوجوانی اش رقم زده است.  یا کتاب تام سایر را خوانده است یا پای انیمیشن هاکلبری فین  میخکوب بوده است.
داستان خیال انگیز شاهزاده و گدا یکی دیگر از شاهکارهای اوست.داستانی  که ناممکن ها را واقعی می کند و جذابیت زیادی ایجادمی کند.
شباهت باور نکردنی دو  پسر بچه در در دو طبقه اجتماعی متفاوت که  موقعیت های داستانی زیبایی پدید می آورد.
تواین جهان داستان را می شناسد .او به دنیای مخاطب نوجوان احاطه دارد.دنیایی که از تجربه زیسته او در ایالات جنوبی آمریکا سرچشمه می گیرد.
خواننده در  کتاب بیگانه ای در دهکده با وجه دیگری از تواین آشنا می شود که در کتاب های نامبرده به این وضوح بیان نمی شد.اگر در رمان های تام سایر و هاکلبری فین طبقات پایین و مشکلات اجتماعی شان نمود داشت در بیگانه ای در دهکده،تواین به ریشه های نابسامانی اجتماعی می پردازد.
او با مهارتی مثال زدنی پای فلسفه و مذهب را به میان می کشد و به تقد جامعه و تمدن  غرب می پردازد.اینبار هم قهرمان داستان  یک پسر نوجوان است .اینبار قهرمان او به جنگ مشکلات بیرونی نمی پردازد بلکه دنیای باورها و اعتقادات  او محل چالش و تفکر می گردد.
زبان داستان گیرا  و روان است. در داستان خبری ازکلمات و اصطلاحاتی که درک آن دشوار باشد،نیست.البته هنر استاد دریابندری در این ساختار منظم زبانی بی تاثیر نیست.
تواین ذاتا قصه گوی خوبی  است. چه وقتی که حادثه ای را روایت می کند و چه زمانی که استدلالی  را از زبان شخصیت ها می گوید. استدلالی که اگر طولانی هم باشد از ریتم نمی افتد و خواننده از شنیدن خسته نمی شود.بدیهی است در بخش هایی که او به مسائل مذهبی اشاره می کند ممکن است خوانندگان مسلمان نظری متفاوت با او داشته باشند و برخورد آگاهانه و نگاه منتقدانه به اعتقاداتی که نویسنده مطرح می کند ،ضروری است.
پایان بندی داستان به گونه ای است که مخاطب با حیرت به آینده‌ی پیش روی قهرمان  می نگرد و همچون او نگران وقایع روزهای آتی می ماند.
خوانندگان داستان  به مخاطبان بزرگسال و نوجوانان +۱۵سال توصیه می گردد.

      

7

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.