یادداشت فاطمه خوران🇮🇷🇵🇸
1402/12/16
4.0
32
بسم الله الرحمن الرحیم بالاخره تمومش کردم بخاطر موازی خونی خیلی طولش دادم و باید بگم پشیمونم باید خیلی زودتر از این حرفا میخوندمش اول از خود داستان شروع میکنم: خب ما تو داستان چی داریم؟ یه قتل هویت قاتل معلومه هویت مقتول معلومه نحوه و انگیزه قتل هم [برای ما خواننده] معلومه پس این داستان چی داره که ما باید بخونیم؟ کشمکش بین پلیس و قاتل یا بهتره بگم همدست قاتل اینکه بالاخره کی برنده میشه؟ آیا پلیس میتونه به قضیه اصلی پی ببره یا این جناب همدست نابغه پلیس رو شکست میده و ماجرای اصلی رو مخفی میکنه ولی حتی اینم فقط نصف حقیقت داستانه نصفه دیگه ای وجود داره که تو ۵۰ ص آخر برای همه روشن میشه و به شخصه واقعا سرم سوت کشید وقتی خوندم. نویسنده به خوبی تونست غافلگیرم کنه و هر چی تو ذهنم رشته بودم پنبه کنه شخصیت پردازی: شخصیت پردازی ایشیگامی واقعا قابل تحسین بود. با اینکه یه جا خیلی تعجب کردم ولی اونم فریب نویسنده بود و تهش دقیقا همون عشقی که ازش انتظار داشتم عرضه کرد. ولی در مورد باقی شخصیت ها ترجیح میدادم یکم بیشتر توضیح داده بشه بخصوص میساتو خیلی کم به شخصیتش پرداخته شده بود و هنوز یه حفره تو ذهنمه که چرا اول داستان اون کار رو کرد؟ آیا ماجرایی پشت اون قضیه وجود داشت؟ در مورد ابعاد فنی داستان باید بگم اول با نظر یکی از دوستان که گفته بود نویسنده خیلی کشش داد موافق بودم ولی الان اینطور به نظرم میاد که همه اون مقدمات برای اون غافلگیری لازم بود باید ۵ میدادم ولی نیم نمره کم کردم به خاطر پایانش نه اینکه از چیزی که در پایان رخ داد بدم اومده باشه یا بنظرم نادرست باشه ولی بنظرم نویسنده خیلی سکته ای تمومش کرد. حداقل باید یکم بیشتر اتفاقی که تو مدرسه رخ داده بود توضیح میداد یا حداقل دیدار مادر و دختر رو به تصویر میکشید. یاد بعضی از سریالا افتادم که با کلی جزئیات شروع میشن و با کلی جزئیات پیش میرن ولی در نهایت به شدت عجله ای تموم میشن و به آدم حس ناقص بودن رو منتقل میکنن یه جا هم که مربوط به جملات هماهنگ ایشیگامی و یوکاوا در مورد فریب دانشجوها و دانش آموزا بود رو خوشم نیومد خیلی شانسی بود ولی خب غیرممکن نیست همچین چیزی هرچند ترجیح میدادم نویسنده از چیز محکم تری استفاده کنه و اما کیفیت چاپ و متن: عالی، واقعا عالی متن جذاب، ترجمه جذاب تر، بشدت خوش خوان با ویراستاری خیلی خیلی خوب بدون هیچ غلط املایی و نگارشی (حداقل من ندیدم) این سومین کتاب از چترنگ و دومین کتاب با ترجمه آقای محمد عباس آبادی بود که خوندم واقعا بهشون ۲۰ میدم بخاطر چنین کار با کیفیتی در نهایت آیا خوندن این کتاب رو به بقیه توصیه میکنم؟ قطعا بخونید و لذت ببرید و شوکه بشید ۱۹ اسفند: یه مورد رو تازه الان یادم افتاد بگم. یه چیز جالبی که تو کتاب وجود داشت مسئله نمره الکی دادن به دانش آموزا بود. به عنوان یه معلم این مسئله همیشه رو مخم بود و فکر میکردم این مسئله فقط تو آموزش و پرورش کمیت گرای خودمون وجود داره و از اونجا که برای ما آموزش و پرورش ژاپن همیشه یه غول و یه الگو بود، من هیچوقت فکر نمیکردم که تو ژاپن هم بیان به دانش آموزا نمره الکی بدن و الکی الکی بفرستن مقطع بالاتر. البته فکر نکنین نمره رو دستکاری میکنن، این مورد حتی تو آ.پ خود ما هم کمه، بلکه به معلم فشار میارن که امتحان جبرانی با سوالات خیلی خیلی آسون بگیره تا دانش آموز قبول شه. و خیلی خیلی جالبه بازم مثل اینجا، اونجا هم یه سری دانش آموز هست که بازم تو همون امتحان جبرانی نمره قبولی نمیگیرن و باز امتحان جبرانی جبرانی گرفته میشه تا بالاخره این دانش آموز به هر قیمتی شده قبول شه🤣
(0/1000)
نظرات
1402/12/16
اووممم دقیقا پایانش نچسب بود. با اینکه من امتیاز کامل داده بودم اما از سیر سریع و غیرمنطقی و ناقص صفحات پایانی راضی نبودم.
1
1
فاطمه خوران🇮🇷🇵🇸
1402/12/16
2