یادداشت سروش علینژاد
دیروز
کتاب «تابوتهای دستساز» اثر ترومن کاپوتی، یک داستان کوتاه در ژانر «غیرداستانی واقعی» (True-Crime) است که اولین بار در سال ۱۹۷۹ در مجله «اینترویو» و سپس در مجموعه داستان «موسیقی برای آفتابپرستها» در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. این اثر، نمونهایست درخشان از سبک منحصربهفرد کاپوتی در ترکیب گزارشگری دقیق ژورنالیستی با روایتگری قدرتمند ادبی، که پیشتر آن را در شاهکارش «در کمال خونسردی» به اوج رسانده بود. خلاصهی داستان داستان با ورود یک کارآگاه فدرال به نام جیک روایت میشود، که برای تحقیق درباره چندین جنایت متفاوت به شهری در غرب آمریکا فرستاده شده. روند این قتلها مشابه و نامفهوم است: قربانیان یک جعبه پستی با تابوت کوچک و عکس خود دریافت میکنند. بعدها، هر کدام با روشهایی عجیب و هولناک مثل گزش توسط مارهای سمی یا آتشسوزی مرگبار به قتل میرسند . کاپوتی، در جایگاه یک گزارشگر و شخصیت فرعی کتاب، خود را وارد ماجرا میکند تا با جزئیات بیشتری از مظنونان، انگیزهها و شواهد پنهان آشنا شود. پایان اثر، پر از فضای تعلیق است و خواننده را به پرسشهایی درباره حقیقت، عدالت دعوت میکند. سبک روایت و موقعیت تاریخی کاپونی در این اثر نیز همان روش خاص خود را ادامه میدهد: ترکیبی از سبک روزنامهنگاری نو و درامنویسی. او روایت را بهصورت زنده، با دیالوگهایی سینمایی و صحنهپردازی چشمنواز ارائه میدهد. لحظات کلیدی داستان به زیر پوست شخصیتها نفوذ میکند؛ مثل مکالمههای شبانه میان کاپوتی و جیک در اتاق متل، یا بازسازی یادداشتهای شواهد و صداهای محیطی. تمها و لایههای پنهان یکی از مضامین کلیدی کتاب تابوتهای دستساز، هراس از ناشناخته است؛ تابوتهای کوچک و مرموزی که حاوی پرترهی قربانیاند، نمادی از تهدید پنهان و نفوذ قاتل به حریم خصوصی افراد هستند. این تصویر، احساس ناامنی و اضطراب را بهخوبی در ذهن خواننده زنده میکند. در کنار آن، مسئله عدالت در داستان با پیچیدگیهای خاصی همراه است. قتلها به شکلی مرموز و خارج از چارچوبهای متعارف رخ میدهند و ناتوانی نظام قضایی در مواجهه با آنها، مخاطب را به تأمل دربارهی معنای واقعی عدالت وامیدارد. همچنین، روایت کتاب مابین واقعیت و خیال حرکت میکند. کاپوتی مدعی است داستان بر اساس پروندهای واقعی نوشته شده، اما بررسیها نشان میدهند بخشهایی از آن ساختگی است. همین مرز نامشخص، به اثر حالتی رازآلود و دوپهلو بخشیده که از ویژگیهای شاخص آن بهشمار میآید. بازتاب منتقدان و تجربه خوانندگان در جامعهی ادبیات انگلیسی، Hand‑Carved Coffins نقد مثبتی دریافت کرده است. کاربران Goodreads این اثر را جذاب و شیوا خواندهاند؛ «کاپوتی تسلط کامل بر نثر و تعلیق دارد» منتقدان، ضمن تحسین جاذبهی درام، نسبت به مرزهای حقیقت در روایت تردید کردهاند. فیلمنامهی احتمالی نیز توسط هال اشبی پیشنهاد شد و حتی جک نیکلسون برای کار در آن در نظر گرفته شدند؛ اما پروژه هرگز کلید نخورده است . چرا این کتاب ارزش خواندن دارد؟ کتاب «تابوتهای دستساز» از آن دسته آثاریست که نهفقط بهخاطر محتوای رازآلود و جناییاش، بلکه به دلیل فرم روایت و فضای منحصربهفردش، تجربهای متفاوت و بهیادماندنی برای خواننده رقم میزند. ترومن کاپوتی با بهرهگیری از زبان روایی موجز و فضاسازیهای سینمایی، موفق شده در حجمی نسبتاً کوتاه، داستانی پرتنش و چندلایه بیافریند که خواننده را بهسادگی رها نمیکند. جمعبندی اگر عاشق کتابهای جنایی یا علاقهمند به روایتهای کوتاه اما پرتعلیق، یا دنبال تجربه جدیدی در کاپوتی هستید، «تابوتهای دستساز» انتخابی بینظیر است. خواندن این کتاب کوتاه اما تأثیرگذار، تجربهای فراموشنشدنیست، مثالی برجسته از چگونگی تلفیق حقیقت با هنر قصهگویی.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.