یادداشت سعید رهنما
دیروز
اگر پیکسار رو می شناسید و همیشه فکر می کردید چطور تونست چنین شاهکارهایی خلق کنه، این کتاب پاسخ شماست. «شرکت خلاقیت» تنها داستان موفقیت پیکسار نیست؛ بلکه راهنمایی است برای ساختن یک فرهنگ سازمانی که در آن، ایدههای خلاقانه آزادانه جریان پیدا میکنند. خواندن این کتاب مثل شرکت در جلسات خصوصی پیکسار با حضور اد کتمول است. او با صداقت و فروتنی، از اشتباهات، شکستها و درسهایی که در طول مسیر آموخته، حرف میزند. حس و حالی که از کتاب میگیرید، ترکیبی از الهام و صمیمیت است. در کتاب با فلسفههایی ساده مثل "ایدهها در ابتدا زشت و ناقص هستند" یا "انتقاد باید سازنده باشد" آشنا میشوید. کتمول به شما یاد میدهد که خلاقیت یک هدیهی الهی نیست، بلکه نتیجهی یک فرهنگ کاری درست است. (تو کشور ما این مفاهیم غریبه است!) واقعیت این است که این کتاب یک تئوری قدرتمند در مورد مدیریت تیمهای خلاق است. نویسندگان به ما یاد میدهند که چگونه با ترس از شکست و نقد، مبارزه کنیم و فضایی ایجاد کنیم که همه بتوانند ایدههای خود را بدون نگرانی مطرح کنند. مفاهیمی مثل "جلسات مغز متفکر" یا "تیمی که به صورت گروهی مالک پروژه است" فقط اصطلاحات مدیریتی نیستند، بلکه یک رویکرد کاملاً متفاوت به تولید خلاقیت هستند. اما مشکل کجاست؟ مفاهیم در بدنه مدیریتی ارشد و رهبران ما وجود ندارد، از طرفی کتاب تمرکز زیادی بر روی صنعت انیمیشن داره که ممکن است برای برخی از صنایع دیگر، مثالهایش کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما اصول اصلی آن برای هر تیمی که به دنبال نوآوری است، کاملاً کاربردی است. باید بگم که این کتاب به ما میآموزد که برای خلق آثار ماندگار، باید به انسانها اعتماد کرد و به جای کنترل، به آنها اجازه رشد داد.(این سخته!)
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.