یادداشت فاطمه عباسنژاد
دیروز
Bookism 📖: کتابی تاریخی نه از آن جهت که از حقایق قیام حسین (ع) پردهبرداری میکند بلکه نشانگر نحوه تفکر درباره قیام حسینی در سالهای منتهی به انقلاب است. زبان کتاب تاحدی یادآور آثار مطهری است اما ضعیفتر از آنها. نویسنده در جای جای کتاب با مخاطب خود حرف میزند و این کتاب را دلنشین میکند. تو گویی نویسنده همچنان در قلمش زنده است و با تو به گفتگو مینشیند. شهیدی انتخاب پیشوا را از طریق مراجعه به آرای عمومی میداند و تقریبا هیچ اشارهای به نص نمیکند. او نوع زمامداری مسلمانان را حکومت انتخابی میداند و معتقد است اهالی سقیفه آگاه نبودند که با دادن امتیاز به قریش آن را به حکومت استبدادی موروثی میکشانند. فکر میکنم بحثهای آن روزگار در ارائه چنین تصویری از حکومت در اسلام بیتاثیر نبوده است. نمیدانم از باب تقیه و حفظ وحدت کلمه بوده است یا چه که تعریف و تمجید نویسنده از عملکرد ابوبکر و عمر تا حدی جلو میرود که انگار سعی در تطهیر آنان دارد. برای مثال" ابوبکر تغییری در سیرت پیغمبر نداد.عمر با درایت و سختگیری چندان که توانست کوشید عدالت را اجرا کند."!!!! #پسازپنجاهسال ۱ محور تحلیل دکتر شهیدی در کتاب مباحث قبیلهای است. تحلیل تک پارامتری تمام ماجراهای قبل و بعد عاشورا براساس مناسبات قبیلهای و خلقخوی جاهلی به نظر حقیر تقلیل و تحریف و ضعف تحلیل است. تمام قصه ۱۶۷ صفحه کتاب همین است که پس از رحلت پیامبر ص، دعواهای قبیلهای بالا گرفت و مردم به دوران جاهلیت بازگشتند. افزون بر این نقطه ضعف جدی دیگر کتاب در تحلیل تاریخ، نسبت دادن عملکرد مردم کوفه و بسیاری دیگر از رویدادهای تاریخی منتهی به عاشورا به عوامل روانی و تاثیرات محیطی است. برای مثال " فرومایگانی که از گذشته خود بیمناکاند و میخواهند برای آینده خویش نزد حکومت تازه جایی باز کنند." یا در جایی با ذکر نام از نویسندهای انتقاد میکند که" متاسفانه سینه این استاد که آفتاب عمرش بر لب بام رسیده، از حسد همپیشه خود خالی نیست و بیش از ابوالشهدا از مولف ابوالشهدا دلی پر دارد!" "شمر از مردمی بود که از آزار آزادمردان لذت میبرند..." و " دستخوش احساسات تند شدن، قابلیت تحریک آنی، عاقبت نیندیشی، اخد تصمیم سریع و پشیمانی فوری از تصمیم گرفته شده، از مختصات این مردم است." " تلون مزاج و تغییر حال آنی" که اینها مشت کوچکی بود نمونه خروار. این نحو از تحلیلهای روانی و بعضا کلامی ارائه دادن، نگاهی ساده و غیر علمی و دور از روش پژوهش صحیح به تاریخ است که تحلیلهای ضعیف و تصویری نه چندان شفاف و درست از علل و عوامل پدیدههای تاریخی ارائه میدهد. کتاب تقریبا در نود درصد روایتهای تاریخی و احادیث و بیان رویدادها هیچ سند و منبعی را ذکر نمیکند و این عامل مهمی در ارتباط نگرفتن با کتاب است چراکه نمیتوان به محتوای آن اعتمادی کرد و این واقعا آسیب جدیای است که ناشر پس از پنجاه و پنج بار چاپ مجدد اثر میتوانست به سندیابی کتاب دست بزند اما چنین نکرده است. بیاعتمادی شهیدی به گزارشهای تاریخی و تحلیل براساس شواهد و قرائن خارجی و آنچه منطقی به نظر میرسد یا نمیرسد! از دیگر نقاط ضعف کتاب است که مانع از آن میشود تا به عنوان یک اثر جدی و تحلیلی و مدققانه به آن بنگریم. #پسازپنجاهسال ۲ و در نهایت: هیچی دیگه به نظرم تو کتابای عاشورایی که خوندم اول از همه حقیقت عاشورا بعد حماسه حسینی و درنهایت شاااید یک تورقی کردن پس از پنجاه سال شهیدی. من واقعا نتونستم به کتاب اعتماد کنم نه سندی نه منبعی نه سندشناسی درستی. همهاش هم اینها از این قبیله بودن اونا از اون قبیله بودن اینا دمدمی مزاج بودن اونا روحیه صحرانشینی داشتن... خب پدر من این شد تحلیل تاریخ الان؟ شد کتاب تاریخی؟ فکر میکنم ادیب بودن شهیدی بیتاثیر نبوده تو این که این جوری حال و حوصله بررسی تاریخی نداشته باشه. بعد قشنگیاش اینه که شهیدی خودش مترجم نهجالبلاغه است و بعضی جاها میشد به خطب نهجالبلاغه ارجاع بده مثلا فصل ۹ خطبه ۱۹۲ که نکرده بود. اما کتاب جالبیه چون ادم میبینه دم انقلاب چه طور نویسنده دنبال وحدته (یک جاهایی از خودم میپرسم این واقعا شیعه است که این جور از ابوبکر و عمر تعریف میکنه؟ اصلا تو زندگیام این همه تعریف از این دو تا نخونده بودم. )یا باور داره اسلام دین انتخابیه نه انتصابی و حکومت موروثی رو اموی میدونه. ادبیات کتاب هم تا حد زیادی شبیه کتابها مطهری و اون زمانه و من کلا معتقدم چنین آثاری به درد دانشجوهای زمان ما و افرادی که نگاه آکادمیکتری دارند نمیخوره. خصوصا امثال ما که کار و کسب و تمام دغدغهمون الهیاته. بیشتر کتابهای عامه پسند و عمومیاند. #پسازپنجاسال ۳ و اما از نظر ظاهری و ساختاری، کتابی زیبا با فصلبندی خلاقانه خصوصا آنکه هر فصل با آیه یا حدیثی متناسب با محتوای آن فصل آغاز میشود. ویراستاری درست و حسابی و حروفچینی و صفحهآرایی همگی خوباند #پسازپنچاهسال ۴
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.