یادداشت احمد بابائی
«آنیا: خداحافظ، ای خانه! خداحافظ، ای زندگی گذشته! تروفیموف: زنده باد زندگی نو!» باغ آلبالو اثری سمبولیک و نمادین از چخوف است. استاد کار بلدی که یاد میدهد اول باید داستانی قوی با شخصیت پردازی های درست داشت و سپس از نماد و سمبل استفاده کرد. نه آنکه بخواهیم با نمادپردازی ضعف های تکنیکال خود را بپوشانیم. چخوف روشنفکری است که نمونه دقیقی از روشنفکران مردمی و آگاه به زمانه است. چون بریده از مردم و اجتماع نیست، توانسته تغییری بزرگ در روسیه را تشخیص دهد. این تغییر را فهمیده و با کمک شخصیت های این نمایشنامه نتیجه واکاوی ها و شناخت دقیقش را به تصویر کشیده است. باغ آلبالو نمادی است از هر جامعهی در شرف تغییر؛تغییری بنیادین. رانوسکی( که نماد نسل حاکم و اشراف در حال زوال است) میرود و لوپاخین( که نماد نسل جدید و تازه به دوران رسیده است) باغ آلبالو را از آن خود میکند. این نمایشنامه خواندنی به قطع از بهترین های تاریخ ادبیات نمایشی جهان است.
24
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.