یادداشت ماهنامهی شهر کتاب
1401/4/9
3.0
2
راه و رسم نویسندگی نویسنده شدن (دروتیا برند، ترجمهی آرش محمدولی، تهران: کتاب پارسه، 1395) از کتابهای کلاسیک امریکایی دربارهی نوشتن است که اولین بار در سال 1934 منتشر شد. این کتاب برخلاف آثار دیگری که در این زمینه نوشته شدهاند فوت و فن نوشتن را آموزش نمیدهد، بلکه به علاقهمندان یاد میدهد چطور با تغییر در زندگی، نگرشها، عادات و خصوصیات اخلاقیشان تبدیل به نویسنده شوند. به عقیدهی دروتیا برند، نبوغ مسئلهای یادگرفتنی است و انسان نابغه «کسی است که از روی عادت دست به اعمالی میزند که افراد مستعد به ندرت آنها را انجام میدهند.» بنابراین، اگر کسی در زمینهی نوشتن دچار معضل شده، میتواند ریشهی این ناتوانی را در شخصیتش پیدا کند و با تمرینهایی سفت و سخت، ویژگیهای ناسازگار با حرفهی نویسندگی را در خودش تغییر بدهد. برند، با توجه به مشکلات رایجی که سر راه نویسندگان قرار گرفته، تمرینهایی را پیشنهاد میدهد: با کسی دربارهی چیزی که میخواهید بنویسید حرف نزنید. خودتان را مجبور کنید هر روز صبح، پیش از آنکه چیزی بخوانید یا با کسی حرف بزنید، بنویسید. در برابر وسوسهی خواندن دستنوشتههایتان مقاومت کنید و با این کار منتقد درونتان را مهار کنید. علاوه بر این، با خودتان قرار بگذارید هر روز راس ساعتی بخصوص بنویسید، حتی اگر وسط یک جلسهی مهم هستید و مشغول حرف زدن با رئیستان! توصیههایی نیز برای مدرسان وجود دارد. به طور مثال، برند به آنها میگوید شاگردان را تا زمانی که خودشان احساس نیاز نمیکنند در معرض نقد دیگران قرار ندهید، حتی بدون اشاره به اسمشان. هر چند برند اعتقاد دارد علاقهمندان به نویسندگی بیش از هر چیز به عادتهایی برای نوشتن نیاز دارند، در انتهای کتاب لیست بلندبالایی از کتابهای مناسب برای نوشتن فهرست کرده تا نوآموزان بعد از یاد گرفتن راه و رسم نویسنده شدن به آنها نیز مراجعه کنند. متاسفانه اغلب کتابهای پیشنهادی برند که از کلاسیکهای ادبیات جهان هستند تا امروز به فارسی ترجمه نشدهاند. ماهنامهی شهر کتاب، شمارهی چهاردهم، سال 1395.
2
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.