یادداشت علی عقیلی نسب
1403/2/20
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان این کتاب میتوانست مقبره یا بنای یادبودِ(یا به قول استاد دهخدا"گورگاهِ") سرباز گمنام باشد: کسی که در جنگ کشته میشود اما جسدش باقی نمیماند و اثری از او در دست نیست. برایش صورت قبر یا مقبرهای میسازند، اما خالی از جسد و پر از یاد سرباز وطن. ص ۱۱ کتاب در این روزها که جستارنویسی_و اخیراََ جستارهای درمورد کتاب_ به شکل افراطی رواج یافته، احمد اخوت جزو معدود کسانی است که هر مجموعه جستاری که منتشر کند، چشم بسته میخرم. کتاب نقشهایی به یاد، اولین کتاب از مجموعه زندگینگارههای نشر گمان است. او مولف و مترجم چهار کتاب از این مجموعه است_نقشهایی به یاد، خاطرات کتابی، همزادهای بورخس و اطلس_ در این کتاب نویسنده سراغ یکی از مباحث کمتر پرداخته شده ادبیات، یعنی خاطرهنویسی، رفته است. وی در شش بخش به این مسئله پرداخته: ۱_مبانی نظری نویسنده در این بخش سعی میکند جواب سوالات زیر را بدهد: خاطرهنویسی چیست؟ چند نوع دارد؟ چرا باید خاطره نوشت؟ خاطره چه نسبتی با غم غربت(نوستالژی) دارد؟ خاطرهنویسی چه نقشی در زندگی دارد؟ و... نمیگویم اخوت پاسخ کاملی به همه این سوالها داده است. چگونه میشود در ادبیات که مبحثی نسبی است، جواب قطعی پیدا کرد؟ و اگر هم چنین چیزی ممکن بود، سبک اخوت پاسخ دادن با گزارههای صرفا علمی و خشک نیست، بلکه آمیزهای است از علم و_در اینجا_ خاطره. با این حال، میتوان گفت پاسخهای نویسنده، از بهترین جوابهای موجود است. ۲_خاطره سخن بگو حالا که با مبانی نظری خاطرهنویسی آشنا شدیم، پای سخن چند تن از بهترین خاطرهگویان تاریخ ادبیات مینشینیم. خاطرات گرترود استاین از فرانسه اشغالی در جنگ جهانی دوم، خاطراتی که غذاهای مختلف در ذهن آلیس بی. تُکلاس زنده میکرد، خاطرات اخوت از گشتن در اصفهان به دنبال اماکنی که صادق هدایت در آنها پا گذاشته، یادهایی که دفتر تلفن در ذهن نویسنده زنده میکند و در نهایت، خاطرات آنا آخماتووا از آمادئو مودیلیانی. ۳_خاطرات کتابی هر چند این فصل با کتاب دیگری از نویسنده همنام است، اما این دو همپوشانی محتواییِ زیادی ندارند. اخوت در ابتدا در یک جستار ده نوع خاطرات کتابی را برمیشمارد و سپس چند خاطره کتابی که هر کدام در یکی از این سبکها نوشته شده، ذکر میکند. ۴_یادداشتنویسی یادداشتنویسی یکی دیگر از بخشهای مهم ادبیات است که بسیاری از نویسندگان بزرگ_چنانچه در جستار کتابچهی نویسنده اشاره شده_ از آن استفاده میکردند. این موضوع رابطه نزدیکی با خاطرهنویسی دارد. در ابتدا دو جستار به نام دربارهی یادداشتنویسی آمده که خاطرات یادداشتنویسی دو نویسنده آمریکایی، جون دیدیون و سارا جرارد، است. سپس به مسئله تقویمنویسی_نوشتن در تقویم_ که نوعی یادداشت نویسی است پرداخته میشود و در جستار یکی مانده به آخر در باب رمز و راز یادداشتها بحث میشود. ۵_عکس و خاطره درباره خاطراتی است که عکسها در ذهن ما زنده میکنند. ضعیفترین بخش کتاب همین است و به جز دو جستارِ عکس و مرگ از کریستیان متز و عکس و غم غربت از سوزان سانتاگ، باقی جستارها چندان جالب نیستند. ۶_بررسی کتاب این بخش دو جستار دارد که یکی به بررسی کتابِ جشن بیکران از همینگوی_کتابی که در فصلهای سابق بارها به آن اشاره میشود و به اعتقاد اخوت، بهترین کتاب همینگوی است_ میپردازد. کتاب خاطرات همینگوی از زندگیاش در پاریس. البته اصطلاح بررسی شاید نامناسب باشد. این جستار نوعی خاطرهبازی با این کتاب خاطرات است. جستار دیگر به خاطراتی از صادق هدایت و برخی از نوشتههایش میپردازد. بعد از تجربه بیگاه جویس در تعطیلات، کتاب نقشهایی به یاد تجربه شیرینی بود که تمام لحظات خواندنِ خاطرات کتابی را به یادم آورد. به امید خواندن بیشتر از احمد اخوت.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.