یادداشت محمدامین اکبری

سفرنامه ابن بطوطه
        به نام او

الف)
اولین کتابی که از دکتر محمدعلی موحد خواندم گزیده مقالات شمس تبریز ایشان بود که بسیار مفید فایده بود. بعد از آن کلیات مقالات شمس تبریزی به تصحیح ایشان را خریداری کردم. کتاب بعدی که از دکتر موحد خواندم سری کتابهای خواب آشفته نفت بود. چهار کتاب که وقایع تاریخی پیرامون نفت از اکتشاف آن تا پس کودتای بیست و هشت مرداد بررسی کرده است. کتابی به شدت خواندنی و به گفته اهل تحقیق مستند. خلاصه با این دو کتاب از طرفداران پروپاقرص استاد شدم تا به امروز که جلد اول کتاب فوق‌العاده‌ی سفرنامه ابن بطوطه را تمام کردم

ب)
سفرنامه ابن بطوطه ترجمه کتاب الرحله نوشته ابن بطوطه جهانگرد مراکشی قرن هفتم هجری قمری ست که به شرح دیدارهای او از بسیاری از شهرهای آسیا، آفریقا و اروپا اختصاص دارد. به گفته مورخان میزان سفرهای ابن بطوطه سه برابر سفرهای مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی ست

ج)
یکی از مهمترین شاخصه‌های کتاب، ترجمه فصیح و دلنشین دکتر موحد است و همین امر سبب شده است تصاویر زیبا و جاندار ابن بطوطه با وضوح بیشتری در پیش چشم ما خواننده پارسی زبان باشد. بخش توضیحات و تعلیقات کتاب نیز دیگر بخش مهم کتاب است که به فهم هرچه بیشتر متن به ما کمک می‌کند

د)
 چون سخت مشتاقِ دیدارِ دمشق بودم فردای آن روز بعبلک را ترک گفتم و پنجشنبه نهم رمضان سال هفتصد و بیست و شش به دمشق رسیدم و در مدرسه معروف مالکیان موسوم به شَرابِشیه منزل کردم. دمشق بهترین و زیباترینِ شهرهای جهان است که ادای حق آن از قدرتِ وصف و بیان بیرون است

 اصفهان که از شهرهای عراق عجم است شهری بزرگ و زیباست. ولی اکنون قسمتِ زیادی از آن در نتیجه اختلافاتی که بین سنیان و شیعیان آن شهر به وقوع می‌پیوندد به ویرانی افتاده است ... اهالی اصفهان مردمی خوش‌ قیافه‌اند رنگ چهره آنان سفید و روشن و متمایل است به سرخی. شجاعت و نترسی از صفات بارز آنهاست. اصفهانی‌ها مردمان گشاده‌دست‌اند. هم‌چشمی و تفاخری که میان آنان در مورد اطعام و مهمان‌نوازی هست منشا حکایتهای غریبی شده است

 شیرازیان مردمانی خوش‌اندامند و لباس تمیز می‌پوشند. در مشرق زمین هیچ شهری از لحاظ زیباییِ بازارها و باغ‌ها و آب‌ها و زیبایی مردم به پایه دمشق نمی‌رسد مگر شیراز ... شیرازیان مردمانی دلیر و شجاع‌اند و همواره نسبت به حکومت طریق گردنکشی و نافرمانی می‌سپرند... شیراز از جمله شهرهایی‌ست که سید در آن بس زیاد است
      
4

7

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.