یادداشت سعید رهنما
دیروز
خواندن این کتاب مثل یک کلاس درس مدیریتی است، اما نه از آن کلاسهای خستهکننده که فقط تئوریهای خشک و خالی را تحویلتان میدهند. جیم کالینز و تیمش با وسواس و دقت، دهها شرکت را از نزدیک بررسی کردهاند و دادههایشان را مثل پازلی کنار هم گذاشتهاند تا بفهمند چه چیزی باعث میشود یک شرکت از بقیه متمایز شود. حس و حال کلی کتاب، ترکیبی از رویکرد علمی و بینش عملی است. هر فصل، یک کشف جدید است که ذهن را به چالش میکشد و باعث میشود به شیوهی مدیریت و حتی زندگی شخصی خودمان جور دیگری نگاه کنیم. شاید بتوان اقرار کرد که این کتاب فراتر از یک راهنمای کسبوکار است. در حقیقت، این کتاب به ما یاد میدهد که اصول بنیادین موفقیت، چه در تجارت و چه در زندگی، مشترکاند. "رهبران سطح پنج" را معرفی میکند که با فروتنی و ارادهای پولادین، نتایج بزرگ خلق میکنند؛ یا به ما میگوید برای پرواز از "چرخ دندهها و اهرمها" استفاده کنیم. اینها فقط اصطلاحات مدیریتی نیستند؛ بلکه دیدگاههایی هستند که به شما کمک میکنند تا ساختار فکری خودتان را تغییر دهید. شاید تنها جایی که ممکن است برای مخاطب عام کمی مبهم باشد، بخشهایی است که به دادههای آماری میپردازد، اما همین وسواس در تحقیق، اعتبار کتاب را دوچندان میکند. این کتاب به جای اینکه بگوید "چه کار کنید"، به شما میگوید "چگونه فکر کنید" تا خودتان راه رسیدن به عالی بودن را پیدا کنید. پ.ن : این کتاب به ما یادآوری میکند که موفقیتهای پایدار، نتیجهی تصمیمات شجاعانه و نه مد روز است.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.