یادداشت معصومه امیرزاده
1402/10/22
بسمالله الرحمن الرحیم درباره بی نام پدر معصومه امیرزاده همچنان که همه عناصر داستان در خدمت تولید اثری یک پارچه هستند، مکان نیز در داستان بایستی رابطه معنامندی با سایر عناصر داشته باشد. همچنین معناسازی مکان بسیار مهم است. داستان بی نام پدر در کوه آغاز میشود. کوه به گفته جان تروپی جایی است که انسانهای قوی به آن پناه میبرند تا خود را اثبات کنند. کوه از سویی به عنوان مکانی مرتفع به لحاظ ساختاری بیشترین پیوند را با مکاشفه و محل صعود داستان دارد و از سوی دیگر نمود منفی آن نماینده سلسله مراتب، امتیاز طبقاتی و استبداد و متعلق به اشرافزادهای است که به مردم عادی امر و نهی میکند. از این حیث با توجه به رابطه بین گروهبان و سرهنگ که رابطه فرادست و فرودست است، میتوان گفت کوه انتخاب درستی برای این موقعیت بودهاست. اما توصیفها به گونهای نیست که کوه در ذهن مخاطب شکل بگیرد. و اغلب در خصوص توصیف مکان دچار همین مسئله هستیم. حتی هنگامی که به جنگل به عنوان محل حکومت طبیعت میرسد، در عین این که از آن کارکرد هجوم تخیل را میگیرد اما باز هم آن را به نحوی قابل تصور توصیف نمیکند. همواره در این اثر مکانها مانند خطوطی محو در ذهن مخاطب شکل میگیرند. در واقع تا پایان کتاب هیچ تصویر ماندگاری از مکانها در ذهن مخاطب باقی نمیماند. زیرا نه از تکنیکهای مرسوم نویسندگان حرفهای مانند توازی و ایماژ بهره برده و نه خود به توصیف دقیق دست زده است. معصومه امیرزاده #انجمن_ادبی_خورشید #سرای_سیندخت
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.