یادداشت آریانا سلطانی
1403/10/11
. مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان مجموعه مقالات نقد ادبی گزینش و ترجمهی #حسین_پاینده . (ترجمه در خصوص مفاهیم جدیدی که مسبوق به سابقه نظری در ادبیات و فرهنگ ما نیستند، کاری بسیار دشوار است. مترجم باید فهم مطالبی را برای خواننده امکان پذیر کند که سرچشمههای فکریاش در زبان ما نبوده است.) صفحه ۸، حسین پاینده. مکاتب ادبی و نقد ادبی برای برخی خوانندگان و شیفتگان ادبیات خشک و بیروح و اغلب گیج کننده یا حتی بیمزه است. با این حال برای آن دسته از عزیزانی که در جستجوی فهم بیشتر آنچه نویسنده رمان قصد نوشتن و خلقش را داشته، هستند، پیشنهاد میکنم این اثر را بخوانید و با رمانهایی که میخوانید و دورههای ادبیاش مقایسه کنید و به کشف و شهود منحصر به فرد خود برسید. فهم مفاهیمی مثل فرم، پیرنگ، پیرنگ زمانی، ضدقهرمان مدرنیستی، بختبرگشتگی داستانی، ریشههای ادبیات مدرن از قرن هجدهم تا بیستم و روند تحول آن از مدرنیسم به پسامدرنیسم، اگر نه کاملا، با این حال تا حدودی دریچههای وسیعتری نسبت به قبل برای شما ایجاد میکند تا در شاهکارهای جاودان ادبی با دیدی روشنتر از پیش به غور و اندیشه بپردازید. دلیل پایانهای شاعرانه نویسندگان رمانتیسم همچو فلوبر و هوگو و سروانتس چه بوده است؟ چرا جنایت و مکافات داستایفسکی با علت و معلول حوادث چنان پیش میرود که فضا پرتنش و اضطراب آنچه در حال شکلگیری است، برفضای رمان بیشتر حاکم میشود؟ چرا در ادبیات ادیبان قرن بیستم همچو پروست و جویس و ولف، دغدغه خود خلقت هنری است نه روایت داستان و چرا روایت چنین از سطوح به اعماق معرفتی ماجرا نفوذ میکند؟ بلوم و مارسل چگونه از ضدقهرمانی اساطیری و کهنالگویی به قهرمانی مدرن متحول میشوند؟ در گذار از مدرنیسم به پست مدرن همچو آبشالوم آبشالوم! فاکنر، چگونه مدرنیسم مرزی شکل گرفت و نویسندگان از خطوط عابر مدرنیسم به پسامدرنیسم عبور کرند؟ مسئله محاکات بوطیقایی و بازآفرینی چگونه از سطح معرفتی مدرنیسم، در پسامدرنیسم به دغدغههای وجودی و به چالش کشیدن جهان اصلی و واقعیتش پرداخت؟ چهارچوب و عنصر غالب در پسامدرنیسم چیست؟ ساختار تودرتوی رمان ربگریه برای اتلاف وقت است یا نویسنده قصد دیگری دارد؟ رابطه تاریخ و رمان تاریخی پسامدرن در چیست؟ این سوالات و بسیاری پرسشهای دیگر در این کتاب پاسخ داده میشوند. این کتاب شامل ۶ مقاله است که دو مقاله در مورد مدرنیسم و چهار مقاله دیگر در رابطه با پسامدرنیسم در ادبیات است که به نقل از آقای پاینده تکمیل کننده کتاب نظریههای رمان میباشد که ایشان ترجمه کرده بودند. مقالات شامل: پیرنگ در رمان مدرن(پیرنگ زمانی)/ آرتور هانیوِل رمان درونگرا/ جان فلچر و مالکوم برادبری - - پسامدرنیسم و ادبیات/ بری لوئیس گذار از مدرنیسم به پسامدرنیسم در ادبیات داستانی مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی/پتریشا و فراداستان تاریخ نگارانه: سرگرمی روزگار گذشته/ لیندا هاچن پینوشت: نویسنده مقاله آخر یا چپ است یا چپ فمینیست که تنها طرحواره شناختی و ادراکیاش همینها بود و چندان دلچسب من واقع نشد. با این حال مطالب جالب توجهی هم داشت. در پناه خرد
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.