یادداشت موعودِ عصر
1403/10/14
بسم الله الرحمن الرحیم در صفحه ۷۹ کتاب درباره نظریه تکامل داروین گفته که من قسمتی از تفسیر را از سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی درباره نظر اسلام را در این باره بیان می کند. در مورد نحوه خلقت انسان دو نظریه معروف "فیکسیسم" (اصالت انواع) و "ترانسفورمیسم"(تکامل انواع) وجود دارد که در این جا نه مجالی برای توضیح آن و نه تفسیر علمی اش در تعهد این مرکز می باشد و در در مورد این دو نظریه باید گفت که این ها نظریه های زیست شناختی هستند و جز با متد آن، قابل پاسخ گویی نیستند و باید به تحقیقات مرتبط مراجعه کرد. با این حال می توان گفت: وقتي به منابع ديني اسلام رجوع مي كنيم، مي بينيم كه تعارض مطلق و كاملي بين اين دو نظريه وجود ندارد و به نوعي مي توان اين دو را با هم جمع کرد: اصولا عقل مي گويد تکامل و پذیرش اجداد حیوانى براى انسان هیچ گونه مخالفتى با اینکه انسانهاى موجود همه داراى پدر و مادر واحدى به نام آدم و حوا باشند ندارد، در این صورت جای این سوال خواهد بود که خود آدم و حوا چگونه خلق شده و آیا خلقت آن ها از گل بوده یا از حیواناتی انسان نما به وجود آمده اند؟ ظاهر آیات قرآن موید نظریه اول(اصالت انواع) است و بعضي از مفسران بزرگ نیز با استناد به آیات قرآن، نظریه تکامل انواع را در مورد نسل انسان صحیح نمی دانند؛ زیرا قرآن به صراحت نسل انسانی موجود را به حضرت آدم و همسرش حوا متصل می داند و آنان را نه تکامل یافته از موجودات قبلی، بلکه مخلوق مستقل خدا می شمارد که آنها را بدون سابقه قبلی آفریده است.(1) 1. طباطبایی محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی محمد باقر، قم، انتشارات جامعه مدرسین، سال 1374 ه ش، چاپ پنجم، ج4، ص227.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.