یادداشت علی دائمی

چگونه فیلم کوتاه بسازیم: راهنمایی کامل برای ساختن فیلم کوتاه از فیلمنامه تا اکران
❌ به نظر م
        ❌ به نظر من مقدمه و بخش آغازین کتاب سردرگم، آشفته و بدون انسجام است. از هر دری سخنی می‌گوید و فاقد سیر منطقی است. نویسنده می‌کوشد چکیده‌ای از تاریخ سینما را در چند صفحه بیان کند اما موفق نیست. صحبت دربارهٔ خاطرات لوییس بونوئل و رفاقتش با سالوادور دالی نیز کسل‌کننده است!

❌ فصل‌های بعدی به نقش عوامل مختلف فیلمسازی از کارگردان و تهیه‌کننده گرفته تا صدابردار می‌پردازد؛ اما همین توضیحات هم بسیار کلی و ابتدایی‌ست. اگر تازه‌کار هستید و مطالعاتی در این زمینه نداشته‌اید شاید این کتاب نکات مفیدی دربارهٔ عوامل ساخت فیلم داشته باشد؛ اما برای کسی که اندک اطلاعاتی در زمینهٔ فیلمسازی دارد بسیاری از مطالب کتاب بدیهی و ساده به نظر می‌رسد.

✅ اما در نیمهٔ دوم کتاب، محتوای بهتری نصیبتان می‌شود. فیلمنامه و شرح ساخت پنج فیلم کوتاه که در حکم یک کارگاه انتقال تجربه است. فیلم‌های کوتاه معرفی‌شده محصول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ هستند ولی نحوهٔ ساخت آن‌ها و چالش‌هایی که بر سر راه سازندگان فیلم‌ها بوده است، می‌تواند آموزنده باشد. اگر نام انگلیسی فیلم‌ها را در یوتیوب جست‌وجو کنید می‌توانید فیلم‌ها را تماشا کنید.

✅ واژه‌نامهٔ سینمایی انتهای کتاب هم بد نیست.

❌ یکی از ویژگی‌های آزاردهندهٔ کتاب، آن است که پر از اسامی آژانس‌های فیلمسازی و صندوق‌های حمایت از فیلمسازان و سایت‌های بازیگریابی انگلیسی و آمریکایی‌ست. این فهرست‌ها اصلاً به درد هنرجویان فیلمسازی در مملکت ما نمی‌خورد. متاسفانه اغلب منابع تخصصی سینما در کشور ما توسط نویسندگان خارجی و برای همان‌ها نگاشته شده است و تقریبا می‌توان گفت منبعی که مناسب شرایط و قوانین فیلمسازی در ایران باشد، نداریم. به هرحال، اگر  خواستید روزی در انگلستان فیلم کوتاه بسازید شاید این بخش از کتاب به دردتان بخورد!

❌ در پایان باید گفت اگر توقع یک کتاب آموزشی دارید که قواعد و زبان سینما و مسائل فنی و زیبایی‌شناختی را توضیح دهد یا شما را با تجهیزات و مراحل کار آشنا کند، این کتاب مناسب نیازتان نخواهد بود. در زمینهٔ کارگردانی کتاب‌های بهتری مثل «اصول کارکردانی سینما» از پرافیز یا کتاب «کارگردانی دانیل آریخن» وجود دارد که توصیه می‌کنم به آن‌ها سر بزنید.
      

27

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.