یادداشت سیدمهدی جزائری
1403/6/22
این کتاب، یک نقطه عطف جدی در خودآگاهیِ تاریخیِ ماست. زخم ریشهدارِ جلال که در این سطور دهان بازکرده، ریشه در انفعال دارد؛ انفعالی که منجر به غربزدگی و وادادگیست؛ خواه انفعال دینی و خواه انفعال غیردینی. جلال تعبیری کمنظیر از دینداریِ منفعلانه و جامعه متنسک به مناسک اما غافل از پیرامون سیاسی و اجتماعی دارد: "از آن زمان(دوران صفوی) است که ما سوارانِ مرکب کلیّت اسلام، بدل شدیم به حافظان قبور؛ به ریزهخواران مظلومیت شهدا. ما درست از آن روز که امکان شهادت را رها کردیم و تنها به بزرگداشت شهیدان قناعت ورزیدیم، دربان گورستانها از آب درآمدیم" دینِ فانتزیِ منفعلانه در ایران، گرچه با انقلاب اسلامی ریشهاش خشکید، اما شاخ و برگش گهگاهی توی چشممان میرود؛ این بلای خانمانسوز، تازه نیامده که به این زودی هم برود.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.