یادداشت نوید نظری
4 روز پیش
3.8
49
از طنزی الهیاتی شروع میشود و به یک داستانواره نمادین اجتماعی ختم میشود. کتاب بخشی از شرح حال خودنوشت نویسنده مشهور چک در سالهایی است که این کشور جز بلوک شرق و همپیمان شوروی محسوب میشد. قهرمان داستان در خلال کار پر مشقت خود که پرس کردن کاغذهای باطله است تلاش دارد یک دوره کتابشناسی از فلسفه گرفته تا سیاست، از نمایش نامه گرفته تا کتب تحولگرای زیستشناسی و جامعهشناسی از یک سو و از سوی دیگر، یک دوره از سیر تحولات هنر و نقاشی اروپا را به شکل مختصر بیان کند. تکیه بر جنگ موشها در زیرزمین شهر پراگ، اشاره به کثافات و آلودگیهای انسانهای دوستداشتنی زندگی هر انسان، بیان رابطه مردگان و تناسخ و حلول آنان در موجودات دیگر همه به شکل موجز و البته زیبا در کتاب بیان شده است. شرح نمادین برخی موضوعات ویژگی اصلی کتابهای موفقی است که در تاریخ هینمه و تسلط سیاسی امنیتی بلوک شرق بر بخشی از اروپا نوشته شدهاند. اگر بتوانید بجای کاغذهای باطله و نقاشیهای از بین رفته، نویسندگان و هنرمندان خالق آن را بگذارید تصویر زیبایی در ذهنتان نقش خواهد بست. طرفه آنکه بتوانید این استعاره را به همه انسانهای جامعه ربط دهید. مسیر توسعه صنعتی و استیلای تکنولوژی در شرق اروپا که با تاخیری از ناحیه غربی همه قاره سبز را فرا میگیرد عامل اصلی تخریب و نابودی و از سکه افتادن دانش، هنر، زندگی و مردمان جامعه صنعتی است. این الهام را هم میتوان از حسرت او در جدا کردن کتابهای با ارزش از کاغذ باطلههای قصابی و گلفروشی دریافت و هم از لحظاتی که ملاقات و دیدار خود از یک کارگاه صنعتی و اتوماتیک پرس کاغذ بیان میکند. گفتگوهای خیالی او با قدیسان، فلاسفه، هنرمندان، نظریهپردازان فاشیست و نازیست با شرط اشراف اجمالی و اولیه به فرهنگ و تاریخ قاره اروپا و البته تا حدی شرق دور و امریکای لاتین، شیرین و تأمل برانگیز است.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.