یادداشت

چارلی چاپلین
        سینماگران بزرگ 9، چارلی چاپلین
کتاب نهم این مجموعه با نام چارلی چاپلین، اختصاص دارد به معرفی یکی از بزرگ‌ترین و نامی‌ترین چهره‌های تاریخ سینما، کسی که به اعتقاد آندره بازن توانسته است جنبه‌ی کمیک سیرک و واریته را به بالاترین سطح زیبایی‌شناسانه‌اش برساند. لارشه، عضو سابق تحریریه‌ی کایه دو سینما، معتقد است نام چارلی چاپلین مترادف است با نام سینما، و چارلی تحت تأثیر پرسوناژ پرطرفدارش، شارلو، بخشی از میراث بشریت است. نویسنده سعی کرده است در چهار فصل این کتاب به  اختصار به بررسی شخصیت و کارنامه‌ی هنری چارلی چاپلین بپردازد. فصل اول از کوچه‌پس‌کوچه‌های لندن شروع می‌شود، جایی که چارلی خردسال برای اولین بار پا به صحنه‌ی تئاتر گذاشت، تا نیویورک، شهری که چارلی مسئولیت پیشرفت نمایش‌های کارنو را در  آن برعهده داشت. فصل دوم کتاب با نام «از مِی‌گُسارِ محفل‌باز تا ولگرد» با بررسی اولین حضور چاپلین بر پرده‌ی سینما و فیلم‌هایی که برای نخستین بار کاراکتر شارلو در آن خلق شد آغاز می‌شود و با فیلم معروف «پسربچه» پایان می‌یابد. فصل سوم کتاب اختصاص دارد به معرفی آن بخش از پرسوناژ چاپلین که با نام مؤلف از آن یاد می‌شود، دوره‌ای که در آن چاپلین توانست با ساخت فیلم‌هایی چون زنی از پاریس، جویندگان طلا، روشنایی‌های شهر، دیکتاتور بزرگ و... تبدیل به سینماگری بی‌همتا شود. فصل پایانی کتاب نیز چاپلین بدون شارلو است، دوره‌ای که در آن امریکا با همان شدتی که در آغاز چاپلین را مورد ستایش قرار می‌داد به آن می‌تازد، دروه‌ای که در آن فیلم‌هایی چون آقای وردو، لایم‌لایت و کنتسی از هنگ‌کنگ ساخته شد.


ماهنامه‌ی شهر کتاب، شماره‌ی چهاردهم، سال ۱۳۹۵.
      

3

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.