یادداشت سهیل قریب
5 روز پیش
《داستانهایی از جنس صمیمت》 خواندن "جایی دیگر" برای من برابر است با خواندن آخرین کتاب از آثار گلی ترقی. به همین خاطر میتوانم نگاهی کلیتر و قضاوتی کاملتر نسبت به او و قلمش داشته باشم. حس و حال اثر همان حس و حال آثار قبلیست. همان صمیمت که بنظرم از نثر روان و یکدست او و روایت خاطرهگونهی او در داستان میآید که بعد از خواندن چند اثر متوجه حضور واقعی خاطرات نویسنده (شاید بشود گفت خود نویسنده) در داستانها هم میشوید. بنظر من این مسئلهی مهمیست که شاید بتوان گفت برای من پررنگترین موضوع در نگاه به آثار گلی ترقی و کتاب جایی دیگر به عنوان آخرین اثری که از او میخواندم بود. این نگاه صمیمی و روایت خاطرهوار داستانها از جذابیتهای شکل روایت گلی ترقی بود که در خوانشهای اول از او من را جذب آثار او کرد ولی همین شکل از روایت با تکرار در آثار بعدی به خصوص داستان کوتاهها باعث ایجاد نوعی دلزدگی از داستانها شد. برای خوانندهی حرفهایه آثار ادبی این شکل از روایت حس دم دستی بودن میدهد، به دلیل راحتتر بودن این شکل روایت این نگاه را میدهد که نویسنده با انتخاب زاویه اول شخص و روایت داستان از منظر خود آن هم به شکل نگاه به گذشته صرفا جای همنشینی را گرفته که نشسته است و خاطرات یا تجربیاتش را برایت تعریف میکند. البته که دو ویژگی مهم داستانهای ترقی را از سطح پایین این شکل از روایت جدا میکنند و همین هم باعث میشود که با همهی این مسائل همیشه خواندن اثار او خالی از لطف نباشد. یکی درونمایهی فلسفی و نگاه معناگرایانهی این به همین تجربیات و خاطرات می باشد که نگاه عمیقتر به داستانهای او میدهد(که این هم از پیش زمینهی تحصیلان فلسفی خود نویسنده میآید)، دلیل دوم که بنظر من مهمترین و قویترین ویژگی آثار ترقیست نثر زیبا و روان اوست که سرشار از توصیفات و تمثیلهای بجا و زیباست. در آخر همونطور که گفتم خواندن آثار گلی ترقی همیشه میتواند حس و حالی خوب و صمیمی همراه با نگاهی عمیق در شما ایجاد کند ولی خب مطمئنن خیلی نخواهد توانست مخاطب جدی ادبیات داستانی را بطور کامل راضی نگه دارد و همونطور که خود من شروعم برای داستان خوانی و علاقهمندیم به خواندن با رمان اتفاق از گلی ترقی اتفاق افتاد بنظرم یکی از بهترین گزینهها برای شروع داستانخوانی و یا معرفی برای مخاطبان ابتداییتر ادبیات داستانی میتواند باشد.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.