یادداشت شهریار شفیعی
6 روز پیش
عموماً اشعار این مجموعه، شعرهایی برای جنگ هستند. با استناد به مقدمۀ مرحوم سیدحسن حسینی ، در مقدمۀ کتاب وزین «گزیدۀ شعر جنگ و دفاع مقدس» ، اینک ما به لحاظ شعری در دورۀ دفاع مقدس قرار داریم. با این نتیجه، اشعار کتاب «نامت را بگذار وسط این شعر» نیز در زمرۀ اشعار دفاع مقدس قرار میگیرند. از نکات مثبت این کتاب، آشناییزداییهای برخی اشعار است. در صفحۀ 20 این کتاب، سه شعر کوتاه به نام «سه اپیزود» هست که از کلمات یوسف، یونس و سلیمان استفاده شده و شاعر از پیشزمینۀ ذهنی و عقبۀ تاریخی آن کلمات، آشنایی زدایی انجام داده ست. محمدرضا شرفی خبوشان یک تیزهوشی در این مجموعه به کار برده که چند شعر را به زبان محاوره نوشته، و این شکستگی در زبان اشعار، که مخاطب بعد از خواندن چند شعر به زبان رسمی، شعری به زبان محاوره میخواند و میزان صمیمیت و میزان برقراری ارتباط خواننده با شعر بیشتر میشود. روایت غیرخطی، به نظر من، از جمله تکنیکهایی است که میتواند شعر سپید را جذابتر کند. البته که مشکلی با روایت خطی ندارم؛ ولی به نظرم، کنش و واکنشی که در روایت غیرخطی بین متن و ذهن مخاطب اتفاق میافتد، این روایت را جذابتر کرده و مخاطب را بیشتر در اندیشۀ کشف پیام شاعر و شعر غوطهور میکند. یکی از نمونهها برای این نوع از روایت، شعر صفحۀ 61 به نام «بالا را نگاه میکنیم» است. و در آخر؛ با خودم بسیار کلنجار رفتم تا یک شعر کامل را به عنوان بهترین شعر انتخاب کنم که کار بسیار سختی است، انتخاب تنها یک شعر از میان اینهمه شعر درخشان. از منظر من، درخشانترین اثر این کتاب، مکالمۀ چهار جانباز در شعر «تا آخر دنیا» است.
0
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.