یادداشت همشهری جوان
1401/2/20
پیش از این سه کتاب با عنوان چند داستان کوتاه همراه با تحلیل توسط انتشارات هیلا منتشر شده بود که در آنها، داستانهای کوتاهی از نویسندگان مطرح جهان، همراه با تحلیل و نقد درج شده بود. حالا شادمان شکروی چهارمین کتاب از این مجموعه را ترجمه و تحلیل کرده است. در کتاب چهارم داستان هایی از برنارد مالامود، ساندرا سیس نروس، آلیسا الرینگ، روت پراوار جاب والا، آلکس رودریگز و ادگار الن پو چاپ شده است. داستان های چاپ شده در این کتاب به ترتیب عبارتند از: پرنده سیاه از برنارد مالامود، یازده اثر ساندرا سیس نروس، عدد شانس کیت کراست از آلیسا الرینگ، وصیت قاضی از روت پراوار جاب والا، "آلکس رودریگز یک داستان کوتاه درخشان رئالیسم جادویی می نویسند" از آلکس رودریگز و ابوالهول نوشتهی ادگار الن پو. در قسمتی از این کتاب میخوانیم: ظاهراً معماری آلن پو معمایی همچنان حل ناشدنی است. شهرت آلن پو به صورت روزافزون رو به تزاید است. آلن پو از مرزهای ادبیات گذشته و وارد فرهنگ عامه شده است. با این همه، علی رغم مقالات و کتاب های متعدد و متنوعی که در مورد اندیشه و روانشناسی او نگاشته میشود، چهره واقعیاش به خصوص هنگامی که در مورد زمینه و به نوعی پس زمینه داستانهایش صحبت میشود، مبهم است. آیا پو به راستی فاقد اندیشهی فلسفی جهان شمول بوده یا اندیشهای فراگیر دال بر نیستانگاری و پیرو مکتب تمسخر داشته است؟ آیا ادبیات او برخاسته از تفکرات جلسات انجمن مورگ و به نوعی گرته برداری غیرواقعی از جهان و هنر بازی با کلام و ارائه ساختارهای جدید بوده است یا اینکه از نوعی آنارشیسم فکری پیروی می کرده که لابد برای نمود بایست شکل منظم و بلکه بسیار منظم ادبی به خود میگرفت؟ آیا جهان آلن پو را باید در دو وجه گوتیک و کمدی جستوجو کرد یا اینکه اندیشه نیرومندی ورای این دو وجود دارد که هیچگاه در آثارش نمود شایسته نیافته است؟ منتشر شده در همشهری جوان شماره 520، 21 شهریور 94
0
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.