یادداشت سیده زهرا ارجائی
1403/3/7
اولین کتابِ مربی از مجموعهی نوجوانه، از این انتشارات است. ادبیات و لحن نویسنده بسیار صمیمی و ساده است و متن روان کتاب، خواندنش را برای هر مخاطبی آسان میکند. نویسنده برای بیان مقصود خود، مثالهای زیادی بهکاربردهاست که به فهم بیشتر و بهتر، کمک میکند. در پیشگفتار، توضیحی دربارهی وظایف والدین و مربیان در ارتباط با نوجوان ارائهشده و مختصری هم درمورد منابعی که در نگارش کتاب استفادهشده، صحبت کردهاست. این کتاب، یک دید کلی و جامع، دربارهی دورهی نوجوانی ارائه میکند که برای والدینی که فرزندانشان در آغاز نوجوانی هستند، و یا مربیان نوجوان مفید است. در بعضی قسمتهای کتاب نیز اشاراتی درمورد مباحث تکمیلی مورد نیاز برای ارتباطی سالم و موثر با نوجوان وجود دارد. موضوعاتی که در کتاب، به آنها اشارهشده از این قرار است: تعریف دوران نوجوانی و بحران نوجوانی؛ پاسخ به این سوال که آیا میشود دوران نوجوانیِ بدون بحرانی را گذراند؟ تغییرات دوره نوجوانی؛ تغییرات شناختی، فکری، اجتماعی، هیجانی ویژگیهای دوران نوجوانی؛ نگاهی به واکنشهای معمول والدین و مربیان به رفتارهای نوجوان از دید نوجوان! نیازهای نوجوان و چگونگی رفع این نیازها نویسنده در انتهای کتاب، و پس از اینکه دورهی نوجوانی را به خوبی تشریح کرده، اصول تربیتی نوجوان را ارائه کردهاست. کتاب برای والدینی که فرزندانشان در ابتدای سن نوجوانی و یا در آستانهی ورود به آن است، و همچین مربیان نوجوان مناسب است.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.