یادداشت محمد ابراهیم آبادی
1401/10/13
پس از ترجمه "عناصر سینما" توسط محمد شهبا و فریدون خامنهپور، کتاب پیش رو منبع دروس رشته سینما شد. از این جهت مطالعه کتاب توسط دانشجویان و دستاندرکاران سینما مفید واقع خواهد شد. شارف عناصر ساختاری سینما را در هشت گروه میگنجاند. با این توضیح که نگرش وی بیشتر به ویژگیهای شکلی نماها و چگونگی پیوندشان با یکدیگر میپردازد تا به معنایی که از آن نماها بر میآید. او اهل تأویل و تفسیر رویدادها نیست بلکه به چگونگی نمایش آنها بر پرده میپردازد. نکته دیگر اینکه وجه کاربردی کتاب بر وجه نظری آن غلبه دارد. در نتیجه کتاب مناسب برای کسانی است که در پی راههای دشوار فیلمسازی هستند تا بحثهای نظری. شارف تلاش میکند علاوه بر اثبات وجود عناصر ساختار سینمایی، فرآیندهای خلاقه سینما و زیباییشناسی بالقوه آن را آشکار سازد. در این راستا از مصداق استفاده میکند. به عبارت دیگر با رخنه در ترکیبات ظاهری طرح یک فیلم و کاوش در دیواره عناصر ساختاریاش به تحلیل میپردازد. شارف کمبود این شکل از تحلیل را در نقدهای منتقدین آن دوران مییابد. به گفته او کمتر کسی به مسائل منحصرا سینمایی پرداخته و تلاشش این است که "زبان سینما" را تشریح کند تا این کمبود را جبران کند. شارف دستورالعملهای کلی و عملی و بنیادین را در متن نظریههای شکلهای سینمایی قرار داده و تلاش کرده این متن یک کتاب نظریه سینما از دیدگاه هنری باشد.
8
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.