یادداشت رضا ایمانی
1402/2/30
حتما همه ما، قصه ها، تجربه ها و خاطرات زیادی از روزهای پر فراز و نشیب زندگیمان داریم و این کتاب مسیر درست استفاده از قصه ها در مکالمات و جلسات روزمره را برای ما مشخص میکند و به خواننده کمک کند تا بدانیم چطور قصه هایمان را روایت کنیم که اثرگذاری بیشتری داشته باشد. اگر مایلید راهکارهای علمی و مفیدی بیاموزید که در سطح جهانی برای برقراری ارتباطهای کاریِ ضروری و سودمند استفاده میشوند و اگر دوست دارید راهتان برای رسیدن به موفقیتهای شغلی، اجتناب از شکستهای جبرانناپذیر و حل مشکلاتِ بهظاهر لاینحلِ کاری هموار شود، مجموعهی «روایت در کسب و کار» انتشارات اطراف، جایی در کتابخانهی شما باز خواهد کرد. کتاب «بهترین قصهگو برنده است» ترجمه زهرا باختری، از این مجموعه است که به شما نشان میدهد چهطور با سرمایهگذاری روی داستان سود کنید، چهطور با قصه در هر موقعیتی به همکاری و تعاملتان با دیگران بیفزایید، از درگیریها دور بمانید و کمک میکند به چشم خود ببینید چه کارهای بزرگی از این واقعیتهای کوچک که قصه نام گرفتهاند، بر میآید. و اما نگاهی به بخشهای مختلف کتاب قصه گویی کمک می کند افراد از زاویه های مختلف به یک موضوع نگاه کنند، وقتی قصه های جدیدی میگویید زاویه دید جدیدی به مردم می دهید زیرا احساسات و چارچوب های خاص موجود در قصه ها تفسیر مردم درباره اتفاق های رایج را فیلتر می کند و وقتی مشخص می کنید که دیگران به چه چیز توجه کنند برداشت های آن ها را هم کنترل می کنید، این یعنی این که شما معنای رفتارها و در نتیجه آینده را تغییر میدهید. . برای پیدا کردن قصهی مورد نظرمان و استفاده از آن فقط کافی است کمی دقت کنیم و شگردهای ظریفی را یاد بگیریم. قصه چیست قصه تجربه ای است که در ذهن بازسازی می شود و به اندازه ای با احساس و جزئیات روایت می شود که شنونده در تصورات خودش آن را به عنوان چیزی واقعی تجربه می کند. از طرف دیگر قصه گفتن موجب تقویت و بسط قصه می شود برای این که راحت تر قصه های خودمان را پیدا کنیم بهتر است به این شش نوع دسته بندی توجه کنیم تا راحتتر برای ایده هایمان قالب قصه پیدا کنیم: 1) چه کسی هستم؟، 2) چرا اینجا هستم؟، 3) آموزشی، 4) بینشی، 5) ارزش زیسته و 6) میدانم در سرت چه می گذرد قصه چه کسی هستم مردم قبل از اینکه به شما اعتماد کنند باید بدانند شما چه کسی هستید. کدام ویژگی شما باعث میشود بر روی طرف مقابل تاثیر بگذارید؟ از همان ویژگی ها صحبت کنید. در این قصه ها از خودمان صحبت می کنیم و به مخاطب می گوییم در زندگی چه کرده ایم و چه یاد گرفته ایم. از زمان، مکان و موقعیتی صحبت کنید که این ویژگی را نشان بدهد. به این سوال ها جواب بدهید: کی هستید؟ چه ویژگی خاصی دارید؟ چطور به خودتان این حق را می دهید که بر روی دیگران اثر بگذارید؟ چه استعدادی دارید؟ ویژگی های خوبتان را فهرست کنید: قابل اعتماد بودن، احساساتی بودن، مسئولیت پذیر بودن، خلاقیت مهربانی، روراستی و … بعد دنبال داستانهایی بگردید که این ویژگی ها را اثبات کند. قصه چرا اینجا هستم در این قصه ها دلیل ارتباط خود با مخاطب را بیان میکنیم و باور داریم که حتما به غیر از دلایل مالی، دلایل دیگری برای انتخاب یک شغل داریم و فقط به خاطر پول اینجا نیستیم. قصه های آموزشی آموزش یعنی تغییر رفتار و ایجاد مهارت هایی برای تفسیر خلاقانه تکالیف و اهداف. قصه های بینشی دلسردی های آدم ها را می شود با این نوع از قصه، به انگیزه تبدیل کرد، اگر چشم انداز داشته باشیم سختی های امروز راحت تر می شوند. این قصهها، به ما کمک میکنند نگرشمان را عوض کنیم. قصه های ارزش زیسته مهمترین هدف ما از گفتن قصههای ارزش زیسته، این است که بگوییم برای چه چیزی ارزش قائل هستیم. این قصهها معمولاً چنان قدرتی دارند که میتوانند ارزشهای یک جامعه را متحول کنند قصه میدانم در سرت چه می گذرد اگر طرف مقابل شما شک و تردید دارد قصه ای برایش بگویید که حس اعتماد و امنیت را به او بدهد. یک قصه میدانم در سرت چه میگذرد میتواند سوتفاهم ها را برطرف کند مخصوصا اگر راجع به دیدگاه مخاطب تحقیق کرده باشید. گاهی مواقع مشتری تصمیم خودش را گرفته و این تصمیم با اهداف ما تناقض دارد. در این شرایط ما میتوانیم با استفاده از قصههای میدانم در سرت چه میگذرد، شک و تردیدهای آنها را در قالب یک قصه مطرح کنیم و سپس بدون بیاحترامی، روی این شک و تردیدها خط قرمز بکشیم تا شخص بتواند با خیال راحت دست به انتخاب بزند. گفتن قصه برنده بهترین قصه ها: پیام شما را منتقل کند، از گفتن شان لذت ببرید، راجع به موقعیت های واقعی زندگی باشند. قصه ها کجا هستند؟ قصه ها در زندگی ما جریان دارند و بهترین قصه ها، قصه های شخصی هستند که با گفتن آنها به راحتی میتوانید به سوالات جزئی پاسخ بدهید. چهار ظرف که می گویند شما چه کسی هستید و برای قصه ها مفیدند، عبارتند از: زمانی که در کار خود درخشیدید: جایی که شما کار درست را انجام داده اید و در کار خود درخشیده اید زمانی که کار را خراب کردید : قصه ای که اشتباهی را بر ملا می کند در برابر قصه ای که صیقلش داده اید دوبرابر اعتماد بیشتری جذب میکند یک مربی : تجربه شخصی شما از یک آدم مهم. حس خوب دیگر این که وقتی از یک مربی صحبت میکنید مردم حس می کنند شما هم آن ویژگی را دارید. یک کتاب یک فیلم یا یک اتفاق جدید: وقتی از یک فیلم استفاده و چهارچوب را تغییر دهید اثرگذاری قصه بیشتر می شود. و لازم نیست خیال بافی کنید، فقط کافی است ارجاع دهید و بگوید چرا دارید به آن فیلم یا کتاب اشاره می کنید قصه را از زاویه دید دیگران تعریف کنیم در صورتی که کسی بخواهد یک قصه برنده نقل کند، لازم است که از زاویه دید شنونده به ماجرا نگاه کند. یک قصهگوی خوب، یک قصهشنوی خوب هم هست پایان کتاب، آغاز تمرین هدف قصه گفتن این است که موضوعی غیرشخصی، شخصی شود. پس از خودتان بپرسید چرا اینجا هستید، چه کسی هستم و بهترین نتیجه ای که ممکن است بگیرم چیست؟
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.