یادداشت سمانه زاهدی

        قصه ی تعلق های بشری
صید درخت درباره ی تعلق و پیوستگی نوع بشر است به خود، به طبیعت  یا نیرویی بزرگ تر در درون. صید درخت داستان یکی از دختران روستاست به نام ارغوان. او از زمان تولد تا زمانِ رمان که هجده سالگیِ اوست از ارتباط با اهالی روستا منزوی بوده است. حالا پدرش را هم گم کرده و روز به روز منزوی تر می شود. ارغوان بخش زیادی از ارتباطش با آدمها را از دست داده است. اهالی ده سعی می کنند تعلق آخر یعنی خواهرش سروناز را هم از او بگیرند...
فضای سنتی سبک مدرن
 "صید درخت" یک رمان دلنشین در فضای سنتی ولی به سبک مدرن است . سنتی بودن در درون مایه ی داستان است که به سنت های الهی و توحید بازگشت هایی دارد. سبک داستان رئالیسم جادویی است چنانچه  داستان بر لبه ی مرز تخیل و واقعیت حرکت میکند و هیچ کس در داستان از حرف زدن یک درخت تعجب نمیکند. ارغوان با باد و گوزن و درخت حرف میزند. چه بسا او را به خیر و ارتباط با آدمها تشویق میکنند. 
درباره ی ارغوان، با ارغوان، در ارغوان
این رمان سه بخش دارد. دفتر اول  شامل خرده روایتهایی از زبان اهالی روستاست. یک به یک قصه را از زبان خودشان تعریف میکنند. قصه ی خودشان را و قصه ی ارغوان را ونسبت شان را با او. این بخش شامل شصت و هفت روایت کوتاه از زبان اهالی  است. هر روایت بصورت کامل، قصه ای مجزاست و شخصیت های فرعی در طول رمان دچار تحول می شوند. به بعضی از شخصیت ها نظیر خاله حوا ،شکارچی ، صدری بیشتر پرداخته شده و بعضی از شخصیت ها خیلی کوتاه تر مسیر تحولی را طی می کنند. اما همه ی خرده روایتها در یک جای داستان  به هم میرسند و یک اتفاق واحد را رقم میزنند. انگار همه ی آنها یک اتفاق اند.شخصیتها شامل اهالی اشیا و حیوانات و گیاهان می شوند . که همه ی آنها سیر تحولیِ مشابهی را دارند و انگار در اصل یکی هستند و یکی بوده اند. نویسنده ازین طریق مفهوم توحید را در داستان مرتب تکرار میکند. 
در دفتر دوم با عنوان "در ارغوان" آنچه درون او و در مکالمه ی ارغوان با دیگران،  بصورت دیالوگ آورده شده
دفتر سوم با عنوان" با ارغوان "شامل هشتک هایی است که در طول داستان بصورت برجسته تایپ شده است. در این بخش راوی دانای کل است. والبته مخاطب تصمیم می گیرد راوی چه کسی باشد؟خدا ؟طبیعت؟ یا هر نیروی دیگری که به همه چیز قصه آگاه است. و اصلن قصه ی ارغوان و همه ی قصه های عالم را از ابتدا او روایت کرده است. 

این رمان سیصد و سی و هشت صفحه ای زبان روان و ساده ای دارد ولی در انتخاب لغات نهایت دقت بکاربرده شده.  داستان پر از نماد و استعاره است. داستان  بازآفرینی قصه های دینی از جمله پیامبران الهی است. و البته این طعنه ها جزو زیرلایه های عمیق داستان است و برای مخاطب خاص طراحی شده اند.
      
12

4

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.