یادداشت Alireza Yoonesi
23 ساعت پیش
بسیار ناامیدکننده. دو مورد از سه مقاله تشکیلدهنده کتاب درواقع مرور سطحی و مکرری بر تاریخ غمانگیز معاصر بود که خواننده رو مسحور نمیکنن. مقاله آخر اما بهرغم فاصله نسبیای که با موضوع کتاب دارد، دستکم پژوهشی است ارزشمند وقتی که صرف مطالعهاش میکنید. الان از ۴ بامداد گذشته، شاید فردا نظر بهتری نوشتم. --- این کتاب در یک کولاژ متوسط حتا بیکیفیت خلاصه میشه. خلاف پیشبینی اولیهام، از حرف جدید در این کتاب خبری نیست و عمده کتاب در محدوده کامن سنسه. به همراه یک ریویوی بسیار کلی از تاریخ معاصر که قسمتهای دارای مصادیق تئوری توطئه در اون پررنگ شده بودن. هرچند نباید بگم از عمق تئوری توطئه در تار و پود اندیشه ایرانیها شگفتزده نشدم؛ باید بگم توی مبحث توطئه مانویان همواره داشتم به خلوص تریاک ذبیح بهروز فکر میکردم و توی مبحث جلال آل احمد دائم توی این فکر بودم که چنین شخص زیرمتوسطی چرا چنین جایگاه بالایی در اثرگذاری داشته. در باب دستههایی که اشرف در انتهای مقاله معرفی میکنه یک وجه مشترک مشاهده کردم و اون نوعی خودبرتربینی کودکانه است؛ یعنی اگر اندیشمند تقلبی مفروض تمایلات ایرانشهری داشته، همه مادون بشر و ارزش هستند بجز ایرانیها و نتیجتاً همه انیران درحال توطئهچینی برای اضمحلال اون هستن و اگر شخص از متأثرین اسلام انقلابی بوده باشه جنگهای صلیبی و قص علی هذا. حقا که ناسیونالیسم کودکانه در جهل آبیاری میشه. حالا بررسی رابطه جهل و ناسیونالیسم خودش به سالها مطالعه محتاجه؛ اینکه مسئله صرفا یک همزمانی ساده است یا رابطه علی بین اینها برقراره و اگر جواب این سوال مثبته، کدامیک معلوله؟ شاید هم صرفا الکی داره به مسئله فکر میکنم. بگذریم. اگر بخوام منطقی باشم، مقاله کاتوزیان با اینکه خیلی جدید نبود، اما خاص بود و توی ظرف خودش بسیار مفید بود. شاید مترجم نباید صرفا یک بعد از مقاله رو برمیداشت و به کولاژ خودش اضافه میکرد چون زندگانی خلیل ملکی در مبارزهاش با تئوری توطئه خلاصه نمیشه. نمیشه گفت لذت نبردم ولی کاش بیشتر میبردم. <a href="https://taaghche.com/audiobook/78890/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A6%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B7%D8%A6%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86">لینک طاقچه | https://taaghche.com/audiobook/78890/</a>
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.