یادداشت روشان
1403/10/11
کتاب، کتاب درسیه و میفهمم که برای خیلیا حوصلهسربر و تکراری باشه. اما مزیتش اینه که تو هر فصل به شکل نسبتاً منسجمی به یکسری موضعگیریها در مورد زنان پاسخ میده و وضعیت زنان تو حوزههای مختلف رو به چالش میکشه. دانشجوی ترم اول جامعه شناسی خیلی این کتاب به لحاظ فرم و محتوا به دردش میخوره. اما وجه متمایز کتاب، فصل آخرشه یعنی «تولید دانش فمینیستی». پرداختن به نسبت بین روش تحقیقها و فمینیسم بسیار مهمه و حتی برای یاد گرفتن خود روش تحقیق مفیده. باید به این مسئله در کلاسهای درس علوم اجتماعی پرداخته بشه که، اگه نگیم اولین، یکی از مهمترین نقدها به «علم بیطرف» رو فمینیستها مطرح کردن و اون رو به خوبی به چالش کشیدن. چیزی که تقریبا یک بار هم در کلاسهای درس نشنیدم. روشهای تحقیق (حتی روش کیفی) همچنان با توهم بیطرفی و با چارچوبهای ازپیشمشخص تدریس میشه و امکان هرگونه فرم آلترناتیو و خلاقیت رو سلب میکنه. اینکه روش تحقیق رو با رویکردهای انتقادی بخونی و قراردادی بودنش رو درک کنی تنها راه یادگیریشه به نظرم. ضمن اینکه از این طریق میفهمی که «دانش فمینیستی» چیه و تنها یک «موضوع» اضافه شده به بقیه موضوعهای جامعهشناسی نیست. بلکه یک معرفتشناسی متفاوته.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.