یادداشت حمید درویشی شاهکلائی

                مخاطب کتاب

کتاب نظریه رمان، کتابی است برای مخاطبان دانشگاهی؛ استادان،‌ دانشجویان،‌ پژوهش‌گران و علاقه‌مندان به بحث‌های علمی در رشته‌های ادبیات، علوم ارتباطات، مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی.
مخاطب عمومی از این کتاب،‌ استفاده چندانی نخواهد برد جز این‌که با نام برخی نویسندگان، داستان‌ها، اصطلاحات و مفاهیم و روندهای تحول رمان‌نویسی آشنایی سطحی پیدا خواهد کرد. البته همه این‌ها به شرطی است که بتواند با خواندن بحث‌های نظری و بنیادین، آزرده نشود و به مطالعه ادامه بدهد!
نظریه و بنیان‌های نظری در رمان

مترجم کتاب،‌ استاد حسین پاینده،‌ پژوهش‌گر صاحب‌نامی در عرصه مطالعات فرهنگی است. یک ریشه جدی مطالعات فرهنگی بریتانیا،‌ همین نقد ادبی بود که در آثار ویلیامز و تی‌اس الیوت و دیگران نمودار است. 
برای امثال من که خواننده پُرخوانی هستیم، توجه به مباحث نظری و فنی می‌تواند سودمند باشد؛ چرا که منظرها و ابزارهای جدیدی برای مطالعه (خوب دیدن) کتاب به دستمان خواهد داد و بنیان‌های نظری سواد رسانه‌ای کتاب‌مان را تقویت خواهد کرد و خلاصه با شیوه‌های جدیدی می‌توانیم با کتاب‌ها مواجه شویم. به هر حال‌، شایان توجه است که اگر نقد ادبی‌ مبتنی بر نظریه باشد. هرچند مطالعه نظریه برای مخاطب عمومی‌، قابل توصیه نیست و او باید بهره خودش را از کتاب ببرد؛ او چه کار دارد که نویسنده درباره نسبت زمان و مکان در رمان خود را چگونه برقرار کرده است؟!
هم‌چنین این دست کتاب‌ها بخش نسبتا مغفول رشته علوم ارتباطات هستند که مورد کم‌توجهی و بی‌مهری استادان و پژوهش‌گران این حوزه قرار گرفته‌اند.  هر چند تا حدودی نظریه فرهنگ معاصر یا درس‌هایی مثل نشانه‌شناسی به بعضی از مباحث این کتاب پرداخته‌اند.
کتاب نظریه رمان

کتاب «نظریه رمان» مجموعه مقالاتی است از نویسندگان غربی که عمدتا به ادبیات انگلیس و آمریکا پرداخته است. ریموند ویلیامز، پیتر فاکنر و... مقالات این مجموعه را نوشته‌اند. در مجموع،‌ این کتاب تلاش کرده است تا «رمان» را بهتر به ما بفهماند و این‌که چه تصوری از آن در دوره‌های اخیر وجود داشته است و چرا نویسندگان مختلف، متفاوت نوشته‌اند.
این کتاب از چند جهت برای من مورد توجه شد:
یکی-توجه به فلسفه و پرسش‌های اساسی درباره واقعیت، هستی و... 
دیگری- مرور انتقادی سیر تاریخی رمان از گذشته (همین قرون معاصر!) تا پیش‌بینی آینده آن
سومی- توجه به دوره‌های معرفتی: اثر مدرنیسم و پست مدرنیسم بر رمان
چهارمی- توجه به مصادیق و داستان‌ها
پنجمی-توضیحات خوب مترجم در پاورقی و ترجمه مناسب آن
ششمی-دوست خوبم آقای محسن احمدی، مطالعه آن را پیشنهاد کردند که خودشان دانشجوی دکتری ادبیات هستند و ما به ایشان ارادت داریم.


برگرفته شده از qafase.ir
        
(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.