یادداشت

مریم

1403/5/27

The Yellow Wallpaper
        کاغذدیواری زرد، داستانی کوتاه از شارلوت پرکینز گیلمن(1935 ـ 1860) نویسنده و شاعر امریکایی و از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان موج اول فمینیسم امریکاست. داستانی با راوی غیرقابل اعتماد  و برخوردار از عناصر ادبیات وحشت که به خاطر بازتاب نوع نگرش جامعه‌ی قرن نوزدهمی امریکا به سلامت جسمی و روانی زنان یکی از اولین تلاش‌های مهم ادبیات امریکایی در زمینه‌ی فمینیسم به شمار می‌آید.
 
داستان زنی بی‌نام که افسردگی دارد و تلاش همسر پزشکش را برای درمان بیماریش به شکل یادداشت‌های پراکنده و ضد و نقیض روی کاغذ می‌آورد. او به توصیه‌ی همسرش برای گذراندن تابستان همراه خانواده به عمارتی ییلاقی نقل مکان می‌کند و کل تابستان را در یکی از تالارهای طبقه‌ی دوم که دیوارهایش با کاغذدیواری کهنه‌ی نقش‌داری به رنگ زرد پوشیده شده می‌گذراند. این مدت همسرش او را از رابطه با آشنایانش و خارج شدن از خانه منع می‌کند و توصیه می‌کند فقط خوب بخورد و بخوابد و خودش هم به رسیدگی به بیمارانش در بیرون از منزل مشغول می‌شود. زن آنقدر در تنهایی در تالار کاغذدیواری‌پوش وقت می‌گذراند و به کنکاش در نقش‌های پوسیده و رنگ‌های تهوع‌آورش مشغول می‌شود که به تدریج ... . 
 
<a href="http://s8.picofile.com/file/8352641076/Charlotte_Perkins_Gilman_The_Yellow_Wallpaper_1892.pdf.html"> لینک دانلود</a>
      
35

2

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.