یادداشت خوارزمی
6 روز پیش
* هربرت ارینگ (منتقد برجسته آلمانی) پس از اولین اجراى نمایشنامه «صدای طبل در شب» نوشت:« نویسنده بیست و چهارساله، برتولت برشت، یک شبه چهره ادبى آلمان را دگرگون کرده است.» کتاب «بعل، در جنگل شهر، صدای طبل در شب » مجموعهای از سه نمایشنامه از برتولت برشت است که در قالب یک کتاب به چاپ رسیده و به عنوان اثری پیشگام در تئاتر مدرن شناخته میشود که نهتنها مسائل انسانی و اجتماعی را نقد میکند بلکه سبک و فرم روایت آن بسیار نوآورانه است. - «بعل»، اولین نمایشنامه برشت در سال ۱۹۱۸ و زمانی که او ۲۰ ساله بود نوشته شده است. این نمایشنامه داستان شاعری است که رک و صریح در برابر هنجارهای اخلاقی و اجتماعی شورش میکند. - «صدای طبل در شب» در سال ۱۹۱۹ نوشته شده و تصویری تلخ از جهان پس از جنگ جهانی اول را نشان می دهد. - «در جنگل شهر» نیز در در سال ۱۹۲۱ نوشته شده و داستان یک مبارزه بیعلت است. مبارزه بیدلیل بازرگانی ثروتمند با کارمند یک کتاب فروشی در شیکاگو، قبل از جنگ جهانی اول. این نمایشنامه نوعی نقد دنیای سرمایهداری و انزوای انسان در جهان مدرن است. در این سه اثر به وضوح میشود تکامل هنری برشت را دید. مثلا در داستان «بعل» که اولین نمایشی اوست، برشت شدیدا تحت تاثیر مکتب اکسپرسیونیسم است. این اثر با استفاده از زبانی شاعرانه و در عین حال لحنی پرخاشگرانه و تصاویری اغراق شده شورش و عصیان یک فرد نسبت به هنجارهای اجتماعی و اخلاقی را نشان میدهد. این نمایشنامه از نظر فرم و محتوا بیشتر به نمایشهای اروپای قرن بیستم، جایی که احساسات بسیار مورد توجه قرار میگرفتند، نزدیک است. در حالی که در «صدای طبل در شب» و «جنگل شهر» برشت کم کم از این سبک فاصله میگیرد و به سمت سبکی میرود که بعدها به عنوان «تئاتر حماسی» شناخته میشود. این تکامل دید و تحول نگرش برشت نشانه عبور او از نمایشنامههای احساسی و روانشناختی است. این گذار نه تنها سبکی نوآورانه را معرفی کرد، بلکه بنیانگذار دیدگاه هنری او درباره رسالت و کارکرد اجتماعی تئاتر بود. دیدگاه هنری او درباره تئاتر یک دیدگاه خاص بود. از نظر او رسالت تئاتر فرای چیزی است که همه فکر میکنند. او برای تئاتر رسالتی اجتماعی قائل بود. برتولت برشت معتقد بود که هدف هنر، به ویژه تئاتر، ایجاد تفکر عقلانی و نگرشی انتقادی به زندگی است. او باور داشت که تماشاگر با دیدن تئاتر باید از احساس عبور کند و به تفکر برسد. به همین دلیل، در تئاتر برشت، تماشاگر نقش فعالی دارد و صرفا منفعل نیست. یکی از ویژگیهای کلیدی این سه اثر، تلاش نویسنده برای فاصلهگذاری است. به این معنا که او از غرق شدن مخاطب در احساسات جلوگیری میکند و آنها را وادار میکند تا با دیدی نقادانه و پرسشگر به مسائل اجتماعی و انسانی نگاه کند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.