یادداشت .ـرهگذر...
1403/2/25
انسان مدرن گویی در جزیرهای گرفتار شده و جز پارهای مسائل پیرامونش سهمی از جهان ندارد. تاریخ آنسوی اقیانوس است. فرهنگ آن سوی اقیانوس است. زبان و تمدن و هنر و عرفان هم. نهال تجدد همانطور که خود نیز جایی از کتاب خود را جسر(پل) خطاب میکند، نقش پلی را دارد میان جزیرههای شرق و غرب عالم و آنسوی عمیق و ناپیدای جهان. تجدد بواسطه فعالیتهای مادرش فارسی میانه و اوستایی را میآموزد. سپس با تحصیل و تحقیق در باب چین و مانویت و بودیسم محرم اسرار شرق میگردد و با دانستن انگلیسی و فرانسه، میشود زبان مشترک تاریخ و جغرافیای اینسو و آنسوی جهان. با این حال، کتابِ حاضر، نه داستان است و نه جستاری علمی. نویسنده عصاره آنچه در پیچ و خم این مسیر بر او گذشته را نقل میکند؛ همچون پرندهای که نیمنگاهی به همهچیز دارد و میگذرد، گاهی هم بر شاخهای مینشیند، تجدد هم بعضی مسائل را به تفصیل حکایت میکند، بعضی را ناگفته میگذارد و ارتباط بعضی از سرفصلها به "ایرانیتر" واضح نیست. لذا مخاطب میتواند شیفته این کتاب شود اگر اهل پرواز باشد و میتواند بیتفاوت باشد، اگر در پی مسائل آموزنده باشد و میتواند کتاب را نیمهکاره رها کند اگر روایتی دراماتیک و پرکشش و منسجم را بجوید. از سوی دیگر زندگی نهال تجدد که حاصلش کتاب پیشروست، بیشتر به فیلم و رویا میماند تا آنچه خواننده با آن مأنوس است. اینکه به واسطه همسرت با غالب مشاهیر و هنرمندان جهان آمد و شد داشته باشی و در ابنیه ملی و تاریخی کارتِ سبزی باشد که تو را به پستوهای مگو راه بدهد، چندان احساس همذاتپنداری مخاطب را برنمیانگیزاند. با این حال نثر شیرین کتاب، اگرچه از ابهام و نارسایی خالی نیست، و آن پیوندی که نویسنده بین روزمرگی و تاریخ و ادبیات کهن ایجاد میکند، مخاطب خاص خود را راضی میکند. "ایرانیتر" کتاب خوشحالیست؛ اگرچه سرخوش نیست. خوشحال است زیرا نویسنده عامدانه از ناکامیها میگذرد و طبق بیان خودش "میخواهد از زندگی بگوید". و سرخوش نیست چراکه همان بیان گذرای فقدانها، برای دریافت سوگ عمیق پنهان در پشت کلمات کافیست. فقدانی ناشی از غربت و از دستدادن عزیزان و دوستان و خانواده و فروش خانه اجدادیشان و تهرانِ از اصلافتاده و دخترش که علی رغم مخالفت مادر به رشته حقوق و حرفه بازیگری روی آورده و بسیار فقدانهایی که در این کتاب حرفی از ایشان به میان نیامده... "ایرانیتر" نه یک کتاب مذهبیست و نه غیرمذهبی. نویسنده هر کجا از مذهب یاد میکند توأم با احترام است ولی در عین حال شخصیتهای کتاب التزام جدی و عملی به مذهبی خاص از خود بروز نمیدهند. مسلکی عرفانی را پیگرفتن به مراتب توصیف بهتری برای وصف حال و هوای کتاب است. در نهایت بنظر میرسد "ایرانیتر" عنوان مناسبی را به دوش میکشد و بی آنکه ادعای بزرگی داشته باشد، مخاطبش را، هر که باشد، یک پله ایرانیتر و یا لااقل شرقیتر میکند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.