یادداشت زهرا دشتی
1402/10/26
با کتاب قدرت داستان گویی در کسب و کار در استوری یکی از دوستان آشنا شدم. از همون اول عنوان کتاب من رو جذب کرد: «قدرت داستانگویی» من همیشه بهش ایمان داشتم. کمی جستجو کردم ببینم کتاب در مورد چیه ولی از اونجا که کتاب تازه چاپ شده بود، جز اطلاعات خود ناشر در منابع فارسی چیزی پیدا نکردم. از اونجا که چند وقتی به موضوع قصه/داستان گویی در کسب و کار علاقهمند شدم دل رو به دریا زدم و کتاب رو سفارش دادم. چون به ناشرش یعنی آریاناقلم اعتماد داشتم و مطمئن بودم کتاب کم ارزشی نیست. کتاب رو به عادت همیشگی در وسایل حمل و نقل عمومی شروع کردم. وقتی مقدمه رو یک نفس خوندم متوجه شدم کیندرا هال واقعا قصهگوی خوبیه! فهمیدم با آدم کاربلدی طرفم که جدا از این که محتوایی عالی به من میده، اون محتوا رو به شکل هیجان انگیز سفر در دنیای قصهها در اختیارم میگذاره. پس خودم به نویسنده سپردم و همسفر این کتاب شدم. هال اول قصههایی از قدرت داستان گویی تعریف میکنه، در واقع ما رو با ارزش قصهها و میزان اثر گذاری اونها بیشتر آشنا میکنه خوب البته که کسی که این کتاب رو انتخاب کرده، احتمالا به این قدرت کمابیش واقف بوده. بعد قصههایی از شکافهایی که در کسب و کار بین مشتری و کسب و کار ایجاد میشه تعریف میکنه و این که چطور قصه تونسته روی این شکافها پل بزنه، در واقع چطور قصههای عالی تونستند این کار رو بکنند. بخش دوم کتاب دقیقتر وارد فضای کسب و کار میشه و کیندرا چهار داستان اصلی کسب و کار رو معرفی میکنه، هدف و شیوهی تعریف اونها رو میگه و کلی قصه جذاب هم به بهانهی مثال برای ما تعریف میکنه. این بخش بسیار جالبه، چون کیندرا با ظرافت تفاوتهای بین این داستانها، از هدف گرفته تا شکل تعریف و حتی این که شخصیت اصلی این داستان کیه رو برای ما با وسواس یک قصه گو در ذکر جزئیات ضروری بیان میکنه. در بخش آخر کتاب به مهمترین چالش، چالشی که حتی نویسندهها با اون روبرو هستند میپردازه، «حالا چطور قصه پیدا کنم؟» هال در این بخش به شما نشون میده اتفاقا زندگی شما هم پر از قصههای کوچک و ارزشمنده و فقط چون برای خودتون رخ داده متوجهشون نیستین. در این بخش کمک میکنه ببینید چطور میشه این قصهها رو پیدا کرد، چطور میشه بهشون شکل قصه داد و چطور میشه تعریفشون کرد و مهمتر از همه، چطور قصه مناسب با شرایط رو پیدا کرد. این بخش، به نظرم خارج از فضای کسب و کار، در زندگی عادی هم کاربرد داره و قابل استفاده است. در ضمیمه اما، اشتباهات رایج، نکات طلایی کمک کننده و مواردی از این دست طرح شده که خوانشش بسیار راهگشاست. کیندرا هال در این کتاب نمیخواد از شما نویسندهی حرفهای بسازه ولی & از اونجا که من دورههای نویسندگی هم گذروندم با اطمینان میگم- چهارچوبی رو ارائه میده که در نوشتن عموم داستانها هست و اصولا اساس داستان بر پایه اون هست، همین طور خوش ساختترین فرم داستان رو به عنوان روش طرح قصه آموزش میده، فرمی که به هر ایدهی حتی نه چندان شگفتی جذابیت مقبولی میده. این نشون میده نویسنده کاملا به چیزی که ازش حرف میزنه تسلط داره. ترجمه کتاب هم بسیار خوب و روان بود. تقریبا هیچ ابهامی در درک حرف نویسنده نداشتم. به نظرم این نشون میده که نرگس قاسمی کاملا متنی که ترجمه کردن رو فهمیدند. و به خوبی و شیوایی منتقل کردند. در نهایت هم ویرایش و صفحه بندی و چاپ خوب نشر آریاناقلم هست که لذت خوانش این کتاب رو دو چندان کرد. توصیه میکنم این کتاب رو حتما بخونید، حتی اگر در فضای کسب و کار نیستین، چون قصهگویی، قبل از کسب و کار، در زندگی روزمره هم کاربردی هست و خانم هال به شیوهای واقعا ساده، اصول قصهگویی رو به شما یاد میده.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.