یادداشت راضیه بابایی
1402/11/25
حمیدرضا شاهآبادی دانش آموختهی تاریخ است. از مجموعهی آثاری که تا به حال منتشر کرده است میتوان علاقه او به تاریخ اجتماعی و فرهنگی سلسلهی قاجار را مشاهده کرد. سوژهی کتابهای لالایی برای دختر مرده و کابوسهای خندهدار مثل سه گانهی دروازهی مردگان به این دورهی تاریخی تعلق دارد. در حقیقت او در شناخت و کشف فضای زیر بنای مکانی-زمانی داستانهایش، هوشمندانه عمل میکند. اتمسفر وحشت در دورانی که قاجاریه بدون عامل بازدارنده، مرتکب ظلم به مردم می شد و حکومت و دستگاه قضا در یک بدنه قرار داشت و خبری از تعارض منافع نبود، جریان دارد. موقعیت مناسبی که شخصیتهای داستانی شاهآبادی را گرفتار چالشهای سختی میکند و بستر وقایع جذاب و پر کششی را فراهم میآورد. از منظری دیگر او دلبسته جزییات اجتماعی آن برحهی تاریخی است. در داستانهایش نقبی به وقایع و اشخاص تاثیرگذار تاریخی میزند، نام آنها را میبرد و بر اطلاعات تاریخی مخاطب میافزاید. همچنین تسلط به بافت شهری و امکاناتی که روزگاری جز پدیدههای جدید زندگی ایرانیان به حساب میآمدند، مثل واگن اسبی، بالن و دوچرخه ، از مواردی است که با بیان غیر مستقیم در میان داستان، به خواننده آگاهی میدهد. اولین جلد از سه گانه شروعی قدرتمند و جذاب دارد. آغازی که نمیگذارد کتاب را رها کرد. «... دیوار بلند فقط یک دیوار نیست نشانهای است از چیزی که پشت آن یا حتی در دل آن پنهان شده است... چیزهایی که گاهی جذاب و شگفتانگیزند و گاهی هولناک و وحشتانگیز.» زبان داستان بسیار روان، یکدست و خوش خوان است. جز در کتاب اول، در نامهی رضا قلی به مدیر دارالفنون که زبان داستان به زبان تاریخی نزدیک میشود در بقیهی اثر، داستان زبانی یکسان دارد. دروازهی مردگان از زبان دو راوی در دو زمان مختلف بیان می شود. تفکیک روایتها در فصول جداگانه، تشخیص آن را برای خواننده آسان میکند. پیرنگ داستان و روابط علی و معلولی وقایع به خوبی چیده شده است. روابط بین افراد مثبت داستان، پر امید و محترمانه است و ارتباط نوجوان پسر با پدر و خواهرش صمیمی است و احساسات خود را در خانواده مطرح می کنند و برای رفت و آمد و یا تصمیمات مهم با پدر مشورت میکند. ولی فضای داستان کمی غمگین است که برای نوجوان با روحیه حساس ناراحت کننده است. مادر شخصیت اصلیِ داستان از دنیا رفته است و او در حسرت خداحافظی با مادر است. در انتهای یادداشت جلد سوم نکاتی در مورد رفتن به جهان مردگان از دیدگاه اسلام و نقدی که به این کتاب می شود،آوردهام. در مجموع کتاب دروازه مردگان کتابی پخته در ژانر فانتزی و وحشت است و به علاقه مندان بزرگسال و نوجوانی بالای پانزده سال که به این حوزه علاقه مندند ، توصیه میشود.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.