یادداشت نورالله قلی زاده
1404/4/11
کتاب بسیار خوبی در زمینه ی تربیت هست یک ویژگی منحصر به فردی که داره این هست که رابطه ی مربی و متربی رو محدود به تعریف عمومی و معمولی اون نمیکنه. چطوری ؟ اول توضیح میده که تمام انسان ها دو جنبه ی موسوی و فرعونی دارند. یعنی هم یک موسی درون دارند همه یک فرعون درون دارند و خداوند با گفتن داستان فرعون و موسی توضیح میده که در تمام ابعاد کوچک و بزرگ میشه این دو جبهه رو پیاده کرد. در باطن یک فرد، مدرسه، خانه ، محل کار ، جامعه، جهان و... جنبه ی موسوی همان فطرت و انسانیت و جنبه ی عقلانی و اخروی انسان است، و جنبه ی فرعونی همان شهوت و حیوانیت و جنبه ی مادی و دنیوی انسان است. یک مربی برای اینکه بتونه بر جنبه ی فرعونی دانش آموزان تسلط پیدا کنه اول باید با فرعون درون خودش مبارزه کنه یاد جمله ی معروف شهید چیت سازیان میوفتم: «اگر چنانچه میخواهید از سیم خاردار دشمن رد بشید، اول باید از سیم خاردار نفستون عبور کنید» پس اگر تنبیه و تشویق و امر و نهی مربی یا معلم از روی جنبه ی فرعونی خودش باشه، دیگه تاثیری بر متربی یا دانش آموز نخواهد گذاشت. نکات بسیار زیاد و مفصلی درمورد رفتار مربی گفته شده که در موقعیت های مختلف چه رفتاری باید داشته باشه چه زمانی باید تشویق کرد چه زمانی تنبیه کرد؟ با هر شخصی چگونه باید رفتار کرد؟ یک دانش آموز جنبه ی موسوی اش بر جنبه ی فرعونی اش غلبه دارد، یک دانش آموز برعکس است ، یک دانش آموز یک موقعی اینطوری است و یک موقعی آنطور اینها نکاتی هست که حکم کلی نمیشه داد که چه رفتاری باید با هر کدوم انجام بدیم. باید اول اون تقوای مورد نیاز رو بدست بیاوریم. اونوقت هست که فطرت انسانی ما بیدار میشه و خودمون در شرایط مختلف متوجه میشیم که چه کار باید بکنیم البته مباحث کتاب خیلی گسترده تر از این متنه این کتاب ارزش این رو داره که ده ها بار مطالعه بشه خصوصاً برای معلم ها و مربی ها
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.