یادداشت بهار ه.ف
دیروز
اگه مجموعه مانگاهای death note دفترچه ی مرگ رو که حول وحوش سالهای ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۴ نوشته شد، خونده باشید یا انیمه ی مرتبط با این اثر رو دیده باشید و جذبش شده باشید، که به جرات میشه گفت یکی از آثار برجسته ی ژاپن توی ژانر پلیسی معماییه_قطعا از این کتاب که در واقع اسپین آف مجموعه است خوشتون خواهد اومد. این داستان، چند سال قبل از مبارزه مشهور بین ال و کیرا (که داستانش در دفترچه مرگ اومده) اتفاق می افته و ماجرا حول حل کردن معمای قتلهای سریالیه که توسط شخصی به نام بیاند بیرثدیbeyond birthday اتفاق می افته. مطالبی که در ادامه می نویسم، پیش زمینه ی مهمی برای فهم داستان و ارتباط بخش های مهم داستانهای دفترچه مرگ و این داستانه و اسپویلی هم نداره. اطلاعات عمده ی این کتاب، در واقع، از فصول آخر دفترچه ی مرگ میاد، اونجا که همه چیز از خونه ی وامی تو انگلیس شروع میشه ، جایی که سرپناه بچه های بی سرپرست بود، به مدیریت واتاری و وامی. ال L اولین بچه ازین خونه بود که از نطر هوش و نبوغ مورد توجه واتاری قرار گرفت و تصمیم بر این شد که تحت سرپرستی ویژه قرار بگیره. نتیجه ، خلق بزرگترین کارآگاه دنیای مانگا و انیمه بود با چهره، صدا و اسمی ناشناخته که دور را دور به حل پیچیده ترین معماهای جنایی در مقیاس جهانی می پرداخت. مسلما این ویژگی ال الهام گرفته از معمای کاراگاه پشت میز نشینه_ که از مجموعه کاراگاهی لوپن الن پو شروع شد و با مجموعه ماجراهای هلمز و پوارو ادامه پیدا کرد. به هر حال، بعد از ال خونه ی وامی به دستچین کردن بچه های نابغه ای که سرپرستی نداشتن اقدام کرد، بچه هایی که الگوی بزرگی به نام L داشتن. حتی در ارزوی رسیدن به جایگاه L به عنوان کارآگاه و برای جانشین احتمالی او در آینده به رقابت با هم پرداختند. این بچه ها دنباله روی L ، تمامی شیوه های فکری، الگوهای عملی ، نشست و برخاست، حل معما و کوچکترین جزییات فکری و حتی غذایی ال رو کپی کردن. دو نمونه از این کپی کارای کوچیک رو در فصل آخر دفترچه مرگ دیدیم تحت عنوان M و N (ملو) که این دو حتی به رقابت و دشمنی با هم برای گیر انداختن کیرا مشغول شدند، دشمنی که تونست L رو تنها با کمک خدایان مرگ(شینیگامی)، شکست بده. در نهایت N بود تونست با روش های فکر مشابه L ، کیرا رو گیر بندازه و پایان عجیبی رو برای این آرمانگرای عدالتخواه، رقم بزنه. اما این داستان، که از زبون M یکی از بچه های یتیمخونه ی وامی بود، تعریف میشه، داستان بچه ی بی سرپرست دیگه ی خونه ی وامی ه با نام مستعار B. بی با دیگران متفاوته. اینبار B برای اثبات خودش به عنوان جانشین شایسته ای برای L نه به روش های حل معما که به عنوان جنایتکار به طرح معماهای جنایی برای این کارآگاه ها روی میاره: جنایتکاری به جای کارآگاه. که قطعا از یکی از نقل قول های معروف شرلوک هلمز گرفته شده. با ارتکاب سه فقره قتل های بی ربط ، معماهایی رو در صحنه ی جنایت مطرح می کنه که بزرگترین کارآگاه قرن، یعنی L رو به چالش بکشه و وادارش کنه خودش به صحنه ی جرم بیاد و اولین نفری باشه از خونه ی وامی که L رو می بینه و باهاش رو در رو میشه. معماهای مطرح شده در سه فقره قتل انجام شده_ با ایده ی مشهور اتاق دربسته ، بازم ایده گرفته از ادبیات کلاسیک اما با راه حلی نو و متفاوت_ بسیار جالب و هوشمندانه طراحی شدن و مخاطبو درگیر خودشون می کنن. به هر حال، L به جای دخالت مستقیم، یکی از کارکنان زن اف بی آی به نام نائومی میزورا رو به عنوان جانشین خودش به صحنة های وقوع قتل میفرسته. رو در رویی میزورا _ که بعدها در یکی دو قسمت دفترچه مرگ هم حضور پیدا میکنه و داستان و سرنوشت او هم در مبارزه با کیرا بسیار به یاد موندنیه_ و کاراگاه دیگه ای به نام ریوزاکی، نام مستعار دیگه ی L ، کشش بسیار خوندنی برای داستان به وجود اورده. نه تنها کشش داستان، بسیار قویه، بلکه جو و فضای حاکم توی داستان مخاطب رو به حال آماده باش و در ترس دائم نگه میداره. کاراکتر مرموز ریوزاکی ، ارتباط عجیبش با میزورا، دیدار اتفاقیش با او در صحنه قتل و اطلاعات تحلیلیش تو حل معمای قتل ها ، فضای سنگینی برای مخاطب میسازه. انگار که ریوزاکی مرموز همه جا از حرکت بعدیت مطلعه و با حرکات غیر عادی بدنش و عادات عجیب و غریبش همیشه تحت نظرت داره. انتهای داستان برخلاف چیزی که مخاطب انتظار داره، سیلی محکمی به خواننده زده میشه، به زبون عامیانه تر ، نویسنده به مخاطب رکب میزنه و شوکه ش می کنه. اولین بار بود بعد از ۱۶ سال _ سالی که دفترچه مرگ رو تماشا کردم_ که اینجوری جا خوردم. نیسیو ایسین خیلی خوب و دقیق روش های نویسنده های دفترچه مرگ رو درک کرده. تونسته یه اسپین آف خیلی خوب از جریان اصلی استخراج کنه که ارزش خوندن رو حتما داره. کتاب ۲۱۴ صفحه است ولی داستان به قدری پر کششه که در عرض دو یا سه روز یا حتی_ اگه خیلی متمرکز باشین _در عرض یه شب میشه خوندش. در رابطه با دفترچه مرگ هم سخن بسیار است:)) از اهمیت کاراکترهای دفترچه مرگ تو ادبیات ژاپن اگه بخوام بگم اینکه چند سال پیش بر اساس دیالوگ ها و آرمانهای کاراکتر اصلی _یعنی لایت یاگامی با نام مستعار کیرا_ یادداشتهایی پراکنده ای نوشتم از شباهت لایت یاگامی با راسکلنیکف داستایفسکی که اگه یادداشت ها رو پیدا کنم توی کتاب مربوطه ثبتشون می کنم.
(0/1000)
نظرات
17 ساعت پیش
من انیمه ش رو خیلی دوست داشتم با اینکه قدیمی بود حالا اینم میره تو فهرست بلندِ « میخواهم بخوانم» 😅 @bahare.hf
1
4 ساعت پیش
منم خیلی انیمه شو دوست داشتم ... عالیه👌 این کتابم بخونی احتمالا دوست داشته باشی😊 @William777
1
بهار ه.ف
18 ساعت پیش
1