یادداشت سیدعلی صدرایی

دیزنی از ایده تا برند
        این کتاب را سال پیش برای خواهرزاده کلاس چهارمی ام در نمایشگاه خریدم. پسر بچه ای عشق ایلان ماسک، رویاهای فضای تسلا و پروژه روبات بوستون. وقتی کتاب را تمام کرد بهم امانت برگرداند تا بخوانم. 
کتاب جذابی است برای این تیپ بچه ها. برای سال های آخر دبستان و متوسطه اول. تصویرسازی خلاقانه و ارائه یک روایت مستند از زندگی یک مرد موفق که البته برای والدین این بچه ها نوستالژی دارد. نه خود بچه ها. اما بدلیل استفاده کردن از نقل قول های والت دیزنی جنبه انگیزشی دارد برای بچه ها. و در این زمینه پیامش را با موفقیت منتقل می کند: رویاهایت را دنبال کن.
ولی تلاش های نویسنده برای انتقال مفاهیم مدیریت و کسب و کار به بچه ها، به نظر ناکام می ماند. نویسنده خیلی عجله دارد که زود ساختار سهامی عام و خاص شرکت ها، ساختار مدیریتی و استراتژی های کسب و کار را به بچه ها در قالب توضیحات جنبی ارائه دهد. در صورتی که فهم این مطالب نیاز به تجربه زیسته دارد. 
اگر صرف قصه را بازگو کرده بود و بیشتر لحظات را موشکافی می کرد که بعد از مرگ والت و برادرش چه طور شرکت دچار رکود می شود، چطور اسنر دیزنی را به یک شرکت بزرگ اقتصادی تبدیل می کند که فقط دنبال سود است و رویاهای والت را کنار می گذارد و سر و کله باب ایگر از کجا پیدا می شود، که نهایتا برای نجات دیزنی رویاساز کودکی ما را (پیکسار) می خرد،  بدون توضیحات قلمبه سلمبه، بیشتر می توانست به هدفش برسد.
در کل کتاب جالبی است. حتی اگر سن و سال دارید ولی می خواهید در قالب یک فیلم کوتاه بیست دقیقه ای زندگی والت را در ذهن تان مجسم کنید، کتاب را از دست ندهید.
      

12

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.