یادداشت محمد ابراهیم آبادی

سینما چیست؟
        کتاب پیش رو از مهم‌ترین مراجع تعریف سینماست که توسط آندره بازن به رشته تحریر در آمده و ترجمه آن از روی متن انگلیسی توسط محمد شهبا صورت پذیرفته. در پیشگفتار کتاب ژان رنوار به اهمیت جایگاه بازن در سینما می‌پردازد. وی را شاعر پادشاه روزگار ما، یعنی سینما، می‌نامد و در غربال تاریخی او را از اهلان در مقابل نااهلانی که از سوراخ‌های تمدن فرو می‌ریزند تمیز می‌دهد. شاعری که تاج افتخار بر سر سینما نهاد. 
رنوار در ادامه توضیح جایگاه بازن و در نگاهی تاریخی تصریح می‌کند که حتی اگر سینما باقی نماند، نوشته‌های بازن می‌مانند و در دورانی که سینمایی نیست و مردم پرده سینما و فیلم‌ها را در ذهن تصور می‌کنند، بر سر این سوال توافق دارند که: "سینما چیست؟"
رنوار اشاره‌ای هم  به مترجم انگلیسی کتاب، هیوگری می‌کند و تاکید می‌کند که اون به خوبی با فنای در بازن از پس این ترجمه برآمده. به تعبیر او بازن و هیوگری اعضای یک خانواده‌اند و ما را نیز به فرزندخواندگی فرامی‌خوانند.‌
پس از پیشگفتار به مقدمه کتاب به قلم هیوگری می‌رسیم. مقدمه‌ای که به تشریح زندگی، علایق و سبک بازن می‌پردازد. هیوگری در توضیح سبک بازن به استفاده او از ادبیات و شعر و فلسفه و دین، قیاس‌هایی از شیمی و برق و زمین‌شناسی و روانشناسی و فیزیک اشاره می‌کند. به زعم او حتی در لحظاتی انسان بازن را در هیئت شاعری پشمینه‌پوش تصور می‌کند.
کتاب "سینما چیست؟" در سلسله مقالاتی ما را به تعریف سینما نزدیک می‌کند. مقالاتی که ترتیب زمانی ندارند و منطقی ریاضیاتی بر آنها حاکم است که در نهایت ما را به مقصود می‌رساند.
بازن در مقاله اول "هستی شناسی تصویر عکاسی" به عامل پیدایش نقاشی و مجسمه‌سازی یعنی عقده مومیایی شدن، بحثش را شروع می‌کند. در ادامه این عقده را در عکاسی و سینما پیگیری می‌کند و به رهایی نقاشی مدرن از بازنمایی طبیعت می‌رسد. او در طول مقاله به قیاسی جالب توجه بین نقاشی،‌ عکاسی و نهایتا سینما دست می‌یابد که ما را آمده مقاله‌ بعدی "اسطوره سینمای تام" می‌کند.
      

8

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.