بریدههای کتاب آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 157 تریبون را نباید فقط به خطیب ماهر و معروفی داد که دیگر حرفی برای زدن ندارد، بلکه برعکس باید به جوانهایی هم که حرفهای بسیار برای زدن دارند، اما هنوز به عنوان خطیب، نامی درنکردهاند فرصت حرف زدن داد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 204 بنیان کار ما از نظر روانشناسی فیلم همین "فطرت" است. ... این مسئله در تدوین فیلمها تاثیر رکنی و بنیادی دارد. ما هرگز به ابزار جنگ و یا ماشین جنگ در فیلمهای خود اصالت نمیدهیم. 0 5 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 116 آن چیزی که باید مورد حمایت قرار بگیرد هویت فرهنگی سینماست، سینما به عنوان هنری که میتواند منشا تحول فرهنگی باشد. 0 2 نرگس🐚 1404/2/31 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 277 اسحاق شامیر (نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی) در جواب یک خبرنگار مجارستانی که از او پرسیده بود: "چرا شما به قطعنامههای سازمان ملل بیاعتنایی میکنید؟" با لبخندی دیپلماتیک گفته بود: "اگر ما میخواستیم به قطعنامههای بینالمللی وفادار باشیم که الان اینجا نبودیم!" 0 1 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 226 عالمی که هر یک از ما در اطراف خویش مییابد، عالم روان خود اوست، چرا که انسان ناگزیر در جهان معرفت خویش میزید. 0 2 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 142 ... شاهنامه اصلا حکمت معنوی است و چه بسا از این لحاظ کمنظیر است. 0 4 نرگس🐚 1403/10/1 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 33 مشهور آن است که میگویند علم هر کس به اندازه سوالات اوست. 0 3 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 143 من اصلا معتقد به تعارض ملیت با دین نیستم. ... تقربی که ما به دین پیدا کردیم، به این هویت ملی وابسته است و اگر این هویت ایرانی و ملی نبود، یا مثلا هویت دیگری داشتیم، این تقرب و این نوع تقرب به دین پیدا نمیشد. 1 5 نرگس🐚 1404/2/31 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 275 اگر جنگ ما نیز از زمره جنگهایی بود که در این قرون اخیر در کره زمین رخ داده است، بنده خودم از نخستین کسانی بودم که از نظرگاهی مخالف با جنگ فیلم میساختم. 0 2 نرگس🐚 1403/10/7 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 46 القاب و عناوین فریبکارند و ما در کمال سادهلوحی همه به خویشتن و به دیگران دروغ میگوییم. 0 8 محمدرضا آهویی 1403/10/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 25 «باید منتظر باشیم که همه، روزی به رج زدن بیفتند!» 0 0 نرگس🐚 1403/10/7 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 47 هر کس یک دیکتاتور کوچک در درون خود دارد که اگر میدان پیدا کند، سر بر می آورد. 0 10 نرگس🐚 1403/9/29 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 21 راهحل واقعی آن است که ما رفتهرفته، در عین آنکه اجازه ندهیم جاذبیت فیلمها برای مخاطب کنونی سینما کم شود، او را به یک فرایند تربیتی بکشانیم و حتی افق نگاه ما آن باشد که فرهنگ سینما رفتن عمومیت پیدا کند ... 0 3 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 162 هنرمند واقعی چنین کسی است که قالب و محتوا و تکنیک باهم از وجودش بجوشد. 1 3 نرگس🐚 1404/2/18 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 192 ما در گروه "روایت فتح" شیوه مستندسازی خودمان را "اشراقی" میخواندیم. ما به تجربه دریافته بودیم که حقیقت هستی امکان ظهور در سینما را دارد، منتها باید تکنیک و تکنولوژی سینما را که همواره مانع و حجاب این تقرب هستند، "اهلی" کرد. مراد از اشراق نیز در این نوشتار معنای عام اشراق است، نه اصطلاحی که در برابر مشرب فلسفی خاصی قرار میگیرد. 0 12 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 165 مصداق ابتذال اتفاقا بیشتر این است که شما یک سوژه اخلاقی را چنان بسازید که تماشاگر از هرچه اخلاق است بیزار شود. 0 7 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 117 وقتی کسی با تمام وجودش سینما را درک میکند، فیلمی که میسازد، این چنین نیست که بتوان تکنیک آن را از مضمونش جدا کرد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 161 فطرت در هیچ جای دنیا نمیمیرد. بشر در اصل وجودش زیباست. فطرت ممکن است مدفون بشود و هیچ اثری از آن صادر نشود، ولی با این حال سوسو میزند ... 0 1 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 249 هدف تبلیغات -حتی در صورت غربی آن، یعنی پروپاگاندا- ایجاد باور در مخاطب است و حال آنکه شیوههایی که در تلویزیون ما اتخاذ میشود برای سلب باور از مخاطب است. 0 9 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 چه علتی باعث میشود که یک "واقعیت واحد" دو چهره مییابد؟ این دوییت در واسطههای ظهور است، نه در اصل واقعیت. 0 2
بریدههای کتاب آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 157 تریبون را نباید فقط به خطیب ماهر و معروفی داد که دیگر حرفی برای زدن ندارد، بلکه برعکس باید به جوانهایی هم که حرفهای بسیار برای زدن دارند، اما هنوز به عنوان خطیب، نامی درنکردهاند فرصت حرف زدن داد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 204 بنیان کار ما از نظر روانشناسی فیلم همین "فطرت" است. ... این مسئله در تدوین فیلمها تاثیر رکنی و بنیادی دارد. ما هرگز به ابزار جنگ و یا ماشین جنگ در فیلمهای خود اصالت نمیدهیم. 0 5 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 116 آن چیزی که باید مورد حمایت قرار بگیرد هویت فرهنگی سینماست، سینما به عنوان هنری که میتواند منشا تحول فرهنگی باشد. 0 2 نرگس🐚 1404/2/31 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 277 اسحاق شامیر (نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی) در جواب یک خبرنگار مجارستانی که از او پرسیده بود: "چرا شما به قطعنامههای سازمان ملل بیاعتنایی میکنید؟" با لبخندی دیپلماتیک گفته بود: "اگر ما میخواستیم به قطعنامههای بینالمللی وفادار باشیم که الان اینجا نبودیم!" 0 1 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 226 عالمی که هر یک از ما در اطراف خویش مییابد، عالم روان خود اوست، چرا که انسان ناگزیر در جهان معرفت خویش میزید. 0 2 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 142 ... شاهنامه اصلا حکمت معنوی است و چه بسا از این لحاظ کمنظیر است. 0 4 نرگس🐚 1403/10/1 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 33 مشهور آن است که میگویند علم هر کس به اندازه سوالات اوست. 0 3 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 143 من اصلا معتقد به تعارض ملیت با دین نیستم. ... تقربی که ما به دین پیدا کردیم، به این هویت ملی وابسته است و اگر این هویت ایرانی و ملی نبود، یا مثلا هویت دیگری داشتیم، این تقرب و این نوع تقرب به دین پیدا نمیشد. 1 5 نرگس🐚 1404/2/31 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 275 اگر جنگ ما نیز از زمره جنگهایی بود که در این قرون اخیر در کره زمین رخ داده است، بنده خودم از نخستین کسانی بودم که از نظرگاهی مخالف با جنگ فیلم میساختم. 0 2 نرگس🐚 1403/10/7 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 46 القاب و عناوین فریبکارند و ما در کمال سادهلوحی همه به خویشتن و به دیگران دروغ میگوییم. 0 8 محمدرضا آهویی 1403/10/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 25 «باید منتظر باشیم که همه، روزی به رج زدن بیفتند!» 0 0 نرگس🐚 1403/10/7 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 47 هر کس یک دیکتاتور کوچک در درون خود دارد که اگر میدان پیدا کند، سر بر می آورد. 0 10 نرگس🐚 1403/9/29 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 21 راهحل واقعی آن است که ما رفتهرفته، در عین آنکه اجازه ندهیم جاذبیت فیلمها برای مخاطب کنونی سینما کم شود، او را به یک فرایند تربیتی بکشانیم و حتی افق نگاه ما آن باشد که فرهنگ سینما رفتن عمومیت پیدا کند ... 0 3 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 162 هنرمند واقعی چنین کسی است که قالب و محتوا و تکنیک باهم از وجودش بجوشد. 1 3 نرگس🐚 1404/2/18 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 192 ما در گروه "روایت فتح" شیوه مستندسازی خودمان را "اشراقی" میخواندیم. ما به تجربه دریافته بودیم که حقیقت هستی امکان ظهور در سینما را دارد، منتها باید تکنیک و تکنولوژی سینما را که همواره مانع و حجاب این تقرب هستند، "اهلی" کرد. مراد از اشراق نیز در این نوشتار معنای عام اشراق است، نه اصطلاحی که در برابر مشرب فلسفی خاصی قرار میگیرد. 0 12 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 165 مصداق ابتذال اتفاقا بیشتر این است که شما یک سوژه اخلاقی را چنان بسازید که تماشاگر از هرچه اخلاق است بیزار شود. 0 7 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 117 وقتی کسی با تمام وجودش سینما را درک میکند، فیلمی که میسازد، این چنین نیست که بتوان تکنیک آن را از مضمونش جدا کرد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 161 فطرت در هیچ جای دنیا نمیمیرد. بشر در اصل وجودش زیباست. فطرت ممکن است مدفون بشود و هیچ اثری از آن صادر نشود، ولی با این حال سوسو میزند ... 0 1 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 249 هدف تبلیغات -حتی در صورت غربی آن، یعنی پروپاگاندا- ایجاد باور در مخاطب است و حال آنکه شیوههایی که در تلویزیون ما اتخاذ میشود برای سلب باور از مخاطب است. 0 9 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 چه علتی باعث میشود که یک "واقعیت واحد" دو چهره مییابد؟ این دوییت در واسطههای ظهور است، نه در اصل واقعیت. 0 2