بریدههای کتاب آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 117 وقتی کسی با تمام وجودش سینما را درک میکند، فیلمی که میسازد، این چنین نیست که بتوان تکنیک آن را از مضمونش جدا کرد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 161 فطرت در هیچ جای دنیا نمیمیرد. بشر در اصل وجودش زیباست. فطرت ممکن است مدفون بشود و هیچ اثری از آن صادر نشود، ولی با این حال سوسو میزند ... 0 1 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 249 هدف تبلیغات -حتی در صورت غربی آن، یعنی پروپاگاندا- ایجاد باور در مخاطب است و حال آنکه شیوههایی که در تلویزیون ما اتخاذ میشود برای سلب باور از مخاطب است. 0 9 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 چه علتی باعث میشود که یک "واقعیت واحد" دو چهره مییابد؟ این دوییت در واسطههای ظهور است، نه در اصل واقعیت. 0 2 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 225 قرآن مجید واقعیت را نسبت به ما به دو بخش "آفاق" و "انفس" تقسیم میکند که عالم آفاق، عالم طبیعت بیرون ماست و عالم انفس، عالم نفوس و وقایع درونی ماست: سَنُریهِم ایاتِنا فِی الافاقِ وَ فی اَنفُسِهِم. ... در این تعبیر، واقعیت معنایی نزدیک به حقیقت پیدا میکند. 0 2 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 247 آن روزها در حال "سُکر" بودیم و امروز در حال "صَحو". این اصطلاحاتی که عرفا برای بیان احوال خویش دارند سخت زیباست؛ حالت سکر، حالت مستی و غفلتی است که از شدت غلبه سرور حاصل میآید و حالت صحو، حالت هوشیاری بعد از سکر و مستی است. 0 7 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 144 زبانی که ما با سعدی و حافظ به آن رسیدیم، زیباترین زبانی است که روی کره زمین موجود است. زبانی است بسیار پُرقابلیت... 0 9 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 123 بزرگترین مشکل ما و سینمای ما بحران هویت است. 0 7 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 162 وقتی تکنیک مناسب نباشد، فیلم اصلا قدرت بیان ندارد و دیگر فرقی نمیکند که چه میخواهد بگوید 0 4 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 136 ... مشکل در ماست و در نسل به اصطلاح روشنفکر ما که مرعوب تفکر غربی میشویم. پس از اینکه غربیها آمدند و در یک تجربه تاریخی مدرنیسم را رد کردند، یعنی از آن گذشتند، ما داریم به آن آویزان میشویم. ... این رویکرد از رُعب فرهنگی، از شیفتگی فرهنگی نسبت به غرب ناشی میشود. تازه، جالب اینجاست که آنچه به ما میرسد، ذات و حقیقت مدرنیسم نیست. ... آنچه به ما میرسد، قیل و قالی از مدرنیسم است. 0 2 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 256 دشمن را هرگز نباید دستکم گرفت، حتی اگر ضعیف هم باشد. اگر دشمن را قدرتمند فرض کنیم برای مقابله با او خودمان را قدرتمند خواهیم ساخت، اما اگر دشمن را ضعیف بگیریم، نیازی به قدرت بیشتر احساس نخواهیم کرد و این، حتی بدون در نظر گرفتن عواقب آن، به مفهوم شکست است. 0 5 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 120 هر هنرمندی باید چنین باشد، یعنی اول انسان باشد و بعد هنرمند. 0 1 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 پاک بودن را دستکم نگیرید، که کار هنرمند آیینگی کردن است. هنرمند آیینهدار محضر رفیقِ اعلاست؛ آیینهدار حق و اسما و صفات او، جمال و کمال او. 0 2 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 111 سینمایی که در دنیا موجود است و واقعیتِ سینماست، سینمای صرفا هنری نیست. 0 0 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 114 ... حتی مارشال مکلوهان هم در بحث از رسانهها به سوبژکتیویته اعتقادی ندارد. 0 0 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 204 ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. |امام خمینی ره| 0 3 نرگس🐚 1403/10/1 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 38 - چرا فیلم حتما باید داستان داشته باشد و به ساختار دراماتیک وفادار بماند؟ + چون فیلم مظهر زندگی است. آنچه در فیلم ظهور مییابد، زندگی است با صورتی پالایشیافته و صریحتر. و همانطور که زندگی آغاز و پایان و اوج و فرود دارد و وجود و هویت انسان در طول این وقایع و اوج و فرودهاست که شکل میگیرد، فیلم نیز باید ذاتا به این ساختار وفادار بماند. 0 4 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 218 -کدام یک از فیلمهای مستند جنگی خود را از لحاظ "بیان سینمایی" بهتر میدانید؟ + فیلمهای ذیل را: "تاریخسازان چه کسانی هستند؟" _ "تجدید پیمان" _ "دلباخته" _ "رزق حلال" _ "جاده" _ "رضا" _ "سپاه، مردم، کربلا" _ "چه کسی از جنگ خسته شده است؟" _ "راهگشایان نور" 0 5 نرگس🐚 1403/9/29 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 15 میخواهم بگویم که روی آوردن به مردم لزوما با افتادن در دام ابتذال همراه نیست و اصلا همین تفکر ریشه در تفرعن و عُجب و حماقتی دارد که روشنفکران قلابی این مرز و بوم به آن گرفتارند. آنها ناآگاهی مردم را بهانه توجیه انقطاع تاریخی خویش از مردم گرفتهاند ... 0 3 نرگس🐚 1404/2/18 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 191 اثر سینمایی یک کارگردان پیش از آنکه مراحل عملی را طی کند، در نسبتی که او با جهانی معین برقرار میکند خلق میشود. این نسبت را میتوانیم نوعی التفاتِ وجودی بنامیم. 0 6
بریدههای کتاب آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 117 وقتی کسی با تمام وجودش سینما را درک میکند، فیلمی که میسازد، این چنین نیست که بتوان تکنیک آن را از مضمونش جدا کرد. 0 1 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 161 فطرت در هیچ جای دنیا نمیمیرد. بشر در اصل وجودش زیباست. فطرت ممکن است مدفون بشود و هیچ اثری از آن صادر نشود، ولی با این حال سوسو میزند ... 0 1 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 249 هدف تبلیغات -حتی در صورت غربی آن، یعنی پروپاگاندا- ایجاد باور در مخاطب است و حال آنکه شیوههایی که در تلویزیون ما اتخاذ میشود برای سلب باور از مخاطب است. 0 9 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 چه علتی باعث میشود که یک "واقعیت واحد" دو چهره مییابد؟ این دوییت در واسطههای ظهور است، نه در اصل واقعیت. 0 2 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 225 قرآن مجید واقعیت را نسبت به ما به دو بخش "آفاق" و "انفس" تقسیم میکند که عالم آفاق، عالم طبیعت بیرون ماست و عالم انفس، عالم نفوس و وقایع درونی ماست: سَنُریهِم ایاتِنا فِی الافاقِ وَ فی اَنفُسِهِم. ... در این تعبیر، واقعیت معنایی نزدیک به حقیقت پیدا میکند. 0 2 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 247 آن روزها در حال "سُکر" بودیم و امروز در حال "صَحو". این اصطلاحاتی که عرفا برای بیان احوال خویش دارند سخت زیباست؛ حالت سکر، حالت مستی و غفلتی است که از شدت غلبه سرور حاصل میآید و حالت صحو، حالت هوشیاری بعد از سکر و مستی است. 0 7 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 144 زبانی که ما با سعدی و حافظ به آن رسیدیم، زیباترین زبانی است که روی کره زمین موجود است. زبانی است بسیار پُرقابلیت... 0 9 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 123 بزرگترین مشکل ما و سینمای ما بحران هویت است. 0 7 نرگس🐚 1404/2/11 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 162 وقتی تکنیک مناسب نباشد، فیلم اصلا قدرت بیان ندارد و دیگر فرقی نمیکند که چه میخواهد بگوید 0 4 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 136 ... مشکل در ماست و در نسل به اصطلاح روشنفکر ما که مرعوب تفکر غربی میشویم. پس از اینکه غربیها آمدند و در یک تجربه تاریخی مدرنیسم را رد کردند، یعنی از آن گذشتند، ما داریم به آن آویزان میشویم. ... این رویکرد از رُعب فرهنگی، از شیفتگی فرهنگی نسبت به غرب ناشی میشود. تازه، جالب اینجاست که آنچه به ما میرسد، ذات و حقیقت مدرنیسم نیست. ... آنچه به ما میرسد، قیل و قالی از مدرنیسم است. 0 2 نرگس🐚 1404/2/26 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 256 دشمن را هرگز نباید دستکم گرفت، حتی اگر ضعیف هم باشد. اگر دشمن را قدرتمند فرض کنیم برای مقابله با او خودمان را قدرتمند خواهیم ساخت، اما اگر دشمن را ضعیف بگیریم، نیازی به قدرت بیشتر احساس نخواهیم کرد و این، حتی بدون در نظر گرفتن عواقب آن، به مفهوم شکست است. 0 5 نرگس🐚 1404/1/30 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 120 هر هنرمندی باید چنین باشد، یعنی اول انسان باشد و بعد هنرمند. 0 1 نرگس🐚 1404/2/25 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 238 پاک بودن را دستکم نگیرید، که کار هنرمند آیینگی کردن است. هنرمند آیینهدار محضر رفیقِ اعلاست؛ آیینهدار حق و اسما و صفات او، جمال و کمال او. 0 2 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 111 سینمایی که در دنیا موجود است و واقعیتِ سینماست، سینمای صرفا هنری نیست. 0 0 نرگس🐚 1404/1/28 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 114 ... حتی مارشال مکلوهان هم در بحث از رسانهها به سوبژکتیویته اعتقادی ندارد. 0 0 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 204 ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. |امام خمینی ره| 0 3 نرگس🐚 1403/10/1 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 38 - چرا فیلم حتما باید داستان داشته باشد و به ساختار دراماتیک وفادار بماند؟ + چون فیلم مظهر زندگی است. آنچه در فیلم ظهور مییابد، زندگی است با صورتی پالایشیافته و صریحتر. و همانطور که زندگی آغاز و پایان و اوج و فرود دارد و وجود و هویت انسان در طول این وقایع و اوج و فرودهاست که شکل میگیرد، فیلم نیز باید ذاتا به این ساختار وفادار بماند. 0 4 نرگس🐚 1404/2/20 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 218 -کدام یک از فیلمهای مستند جنگی خود را از لحاظ "بیان سینمایی" بهتر میدانید؟ + فیلمهای ذیل را: "تاریخسازان چه کسانی هستند؟" _ "تجدید پیمان" _ "دلباخته" _ "رزق حلال" _ "جاده" _ "رضا" _ "سپاه، مردم، کربلا" _ "چه کسی از جنگ خسته شده است؟" _ "راهگشایان نور" 0 5 نرگس🐚 1403/9/29 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 15 میخواهم بگویم که روی آوردن به مردم لزوما با افتادن در دام ابتذال همراه نیست و اصلا همین تفکر ریشه در تفرعن و عُجب و حماقتی دارد که روشنفکران قلابی این مرز و بوم به آن گرفتارند. آنها ناآگاهی مردم را بهانه توجیه انقطاع تاریخی خویش از مردم گرفتهاند ... 0 3 نرگس🐚 1404/2/18 آینه جادو: گفت وگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی جلد 3 سید مرتضی آوینی 3.9 2 صفحۀ 191 اثر سینمایی یک کارگردان پیش از آنکه مراحل عملی را طی کند، در نسبتی که او با جهانی معین برقرار میکند خلق میشود. این نسبت را میتوانیم نوعی التفاتِ وجودی بنامیم. 0 6