بریده‌های کتاب لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر

بریدۀ کتاب

صفحۀ 96

چنانکه گفتیم منشأ تغییرات اخلاقی ما همان تاخیر ازدواج در اجتماعات کنونی است اما اگر بخواهیم علل شخصی را نیز ذکر کنیم پدران و مادران بیشتر از فرزندان در این باره گناهکارند. غرایز جوانان سالم است و زود میتواند تحت قید و بند درآید ولی پدران محتاط و مادران حسود برای زن دادن به فرزندشان نخست از درآمد داماد می پرسند. خردمندی پدران در سنین متوسط در پول است اینها هیجان های مردۀ خود را فراموش میکنند و نمیدانند که قلب جوانان ممکن است دلایلی داشته باشد که پیران از فهم آن ناتوان باشند پس مخالف اخلاق در حقیقت نسل بزرگتر است که بی آنکه خیر نوع و اجتماع را در نظر بگیرد به اوامر خردمندانه ی طبیعت بی اعتنا میمانند و در حقیقت ، خود مشوق سال های هرزه گردی و عیاشی می شود به خیال آنکه این سالها به ازدواج سالم و تولید نسل قوی کمک خواهد کرد. پدران و مادرانی که دوراندیش تر هستند مسائل مالی را در برابر سعادت و سلامت افراد و اجتماع در درجه دوم اهمیت قرار می دهند؛ آنان با طبیعت همکاری می کنند و برای تسریع در ازدواج نور دیدگانشان فداکاری مینمایند تا عمومیت یافتن این نظر باید گناه فساد اخلاق را به گردن بزرگسالان بگذاریم.

2