بریدههای کتاب لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 135 اگر زن در عشق بر مرد برتری دارد مرد هم در دوستی از او برتر است. مردان میتوانند با هم دوست شوند ولی زنان فقط میتوانند با هم آشنا گردند. آن گاه که زنان از هم به خوبی یاد کنند ستارگان آسمان فرو خواهند ریخت مصاحبت زنان با هم سخت است و از معاشرت همدیگر ملول و آزرده میگردند و صحبت آنها برای یکدیگر فقط وقتی قابل تحمل است که از مردان گفت و گو کنند. 0 1 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 136 مترودوروس گفته است که هر چیز خوب وابسته به شکم است. این سخن با آنکه از ادب دور است تا حد زیادی درباره مرد راست است. مرد غذا را بیش از حد دوست میدارد و به آسانی از آن راه ممکن است به دام بیفتد. عشق او به طعام و شراب از زن بیشتر است. درست از آن گاه که حوا آدم را با یک سیب بفریفت ، زن بر مرد از راه شکم مسلط شد و هم معده و هم اخلاق او را به یکبار فاسد ساخت 2 1 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 138 نر علاقه مند به حرکات بی فایده است و ماده علاقه مند به سکون بیش از اندازه زن تنبل تر است و به همین علت هم خطرناکتر، زیرا تنبلی مادر فساد است؛ برای فضیلت و خوشبختی و خوشایند بودن لازم است به کاری مشغول شد. 0 4 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 11 علم وصف تحلیلی اجزاست و فلسفه تفسیر ترکیبی کل یا تفسیر جزء از لحاظ مکان و ارزش آن نسبت به کل است. علم طرق و وسایل را تعیین میکند و فلسفه برنامه و تصمیم را. 0 2 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 97 جذابیت جنسی زن باید برای حفظ ازدواج تبدیل به جذابیت مادری گردد و به همین جهت پس از بچه دار شدن چنان لطف و جاذبه ای پیدا میکند که مرد آن را تصور نکرده بود زن تغییر می یابد و ظهور جدیدی پیدا می کند. اعجاز کودک ، او را با دل انگیزی مقاومت ناپذیر جدیدی می پوشاند اگر فرزندی به وجود نیاید خانه به دیوارهایی میماند که جسم زن و مرد را محصور کرده است و آنجا که بایستی خانواده ای باشد فقط قطعاتی از موجود زنده دیده می شود. 0 3 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 137 زن به مردی که فرماندهی بلد است با خوشحالی تسلیم می شود. اگر این روزها فرمانبرداری زن کمتر شده است برای آن است که مردان در قدرت و اخلاق ضعیف تر از پیش شده اند شاید اُنس به صنعت تنبلی آور امروز و انس به زندگی معنوی خستگی آور و ساختگی، مردان را به بردگی عادت داده است و شجاعت آنان را از دستشان گرفته است. 0 2 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 98 این اصالت " فرد " در سیاست و اقتصاد سرانجام در اصالت فرد در اخلاق منعکس می گردد که به سودپرستی بی نهایت منجر می شود و یکی از مظاهر نابودی تمدن های بزرگ است 0 3 سمانه نظیری 1404/1/31 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 13 ما بر روی زمین با سرعتی بی سابقه حرکت میکنیم و نمیدانیم و فکر نکرده ایم که کجا میرویم و آیا در اینجا برای نفوس نا آرام خود سعادتی پیدا خواهیم کرد؟ ما با دانش خود که ما را با قدرت خود مست کرده است نابود میشویم؛ ما بدون حکمت نجات نخواهیم یافت. 0 1 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 22 پیرون نتیجه گرفت که هیچ چیزی قطعی نیست و به همین جهت شاگردانش با آنکه خیلی گرامیش داشتند در مرگش گریه نکردند زیرا به مرگ او یقین نداشتند. 0 2 سمانه نظیری 1404/2/12 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 47 ماتریالیسم طغیان جوانی بر ضد تعصب و استبداد است. این طغیان پس از جوانی فرو مینشیند و اندیشه که پخته تر میشود به فروتنی تمام به غموض روشن نشدنی جهان زنده اقرار میکند 0 0 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 98 تا پیشرفت ماشین ایام فراغت را بیشتر می کند و اعمال ذهنی را جانشین کارهای جسمانی می سازد ، قوایی که باید در رنج بدنی صرف شود ، در خون ذخیره خواهد شد و حساسیت ما را در برابر شهوات روز به روز بیشتر خواهد کرد 0 4 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 138 ماریا لوئیزا مدعی بود که برای به دست آوردن چیزی کافی بود دو دفعه گریه کند. زن عاقل این دستور را همیشه مانند یک اصل جنگی به کار می برد: «اگر دفعه اول موفق نشدید بازهم داد و فریاد کنید و به گریه روی آورید.» 1 1 y.s 1403/6/9 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 29 ذهن شما همچون زندان است؛ او هرگز نمیتواند بداند که چه اندازه از آنچه میداند در شیء خارجی است یا در ذهنی است که آن را میداند. چنین است حال حواسی که حکم آنها حقایق شماست! 0 11 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 96 چنانکه گفتیم منشأ تغییرات اخلاقی ما همان تاخیر ازدواج در اجتماعات کنونی است اما اگر بخواهیم علل شخصی را نیز ذکر کنیم پدران و مادران بیشتر از فرزندان در این باره گناهکارند. غرایز جوانان سالم است و زود میتواند تحت قید و بند درآید ولی پدران محتاط و مادران حسود برای زن دادن به فرزندشان نخست از درآمد داماد می پرسند. خردمندی پدران در سنین متوسط در پول است اینها هیجان های مردۀ خود را فراموش میکنند و نمیدانند که قلب جوانان ممکن است دلایلی داشته باشد که پیران از فهم آن ناتوان باشند پس مخالف اخلاق در حقیقت نسل بزرگتر است که بی آنکه خیر نوع و اجتماع را در نظر بگیرد به اوامر خردمندانه ی طبیعت بی اعتنا میمانند و در حقیقت ، خود مشوق سال های هرزه گردی و عیاشی می شود به خیال آنکه این سالها به ازدواج سالم و تولید نسل قوی کمک خواهد کرد. پدران و مادرانی که دوراندیش تر هستند مسائل مالی را در برابر سعادت و سلامت افراد و اجتماع در درجه دوم اهمیت قرار می دهند؛ آنان با طبیعت همکاری می کنند و برای تسریع در ازدواج نور دیدگانشان فداکاری مینمایند تا عمومیت یافتن این نظر باید گناه فساد اخلاق را به گردن بزرگسالان بگذاریم. 0 2 سمانه نظیری 1404/2/8 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 39 کنفسیوس می گوید فرق انسان و حیوان خیلی کم است ولی بعضی مردم همین چیز خیلی کم را نيز دور می اندازند. 3 32 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 14 نخستین منطقه از مملکت فلسفه که به منزله دهلیزی به خانه ی اوست به نام خشک منطق خوانده می شود؛ گویی فلسفه جمال خود را به عمد از دیدهٔ بیگانگان پوشانده است و از طالبان خود درخواسته تا نخست از این بوته آزمایش بگذرند و شایستگی خود را برای تمتع از جمال او به ثبوت رسانند؛ زیرا لذات فلسفه مانند مراحل عاليه ی عشق است که مردم سفله را بدان راهی نیست 0 1 MH 1403/8/28 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 13 معلومات ارسطو تقریبا در هر قسمتی با معلومات عصر ما متناقض است اما فلسفه او حتی در زمانی که علم امروزی ما بچگانه و ابتدایی به نظر برسد، عمق و درخشندگی خود را حفظ خواهد کرد. 0 1 MH 1403/10/29 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 460 آنچه در زندگی غم انگیز است این است که در آن عقل و حکمت وقتی فرا میرسد که جوانی از دست رفته است "کاش جوانی می دانست و پیری میتوانست" 0 1
بریدههای کتاب لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 135 اگر زن در عشق بر مرد برتری دارد مرد هم در دوستی از او برتر است. مردان میتوانند با هم دوست شوند ولی زنان فقط میتوانند با هم آشنا گردند. آن گاه که زنان از هم به خوبی یاد کنند ستارگان آسمان فرو خواهند ریخت مصاحبت زنان با هم سخت است و از معاشرت همدیگر ملول و آزرده میگردند و صحبت آنها برای یکدیگر فقط وقتی قابل تحمل است که از مردان گفت و گو کنند. 0 1 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 136 مترودوروس گفته است که هر چیز خوب وابسته به شکم است. این سخن با آنکه از ادب دور است تا حد زیادی درباره مرد راست است. مرد غذا را بیش از حد دوست میدارد و به آسانی از آن راه ممکن است به دام بیفتد. عشق او به طعام و شراب از زن بیشتر است. درست از آن گاه که حوا آدم را با یک سیب بفریفت ، زن بر مرد از راه شکم مسلط شد و هم معده و هم اخلاق او را به یکبار فاسد ساخت 2 1 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 138 نر علاقه مند به حرکات بی فایده است و ماده علاقه مند به سکون بیش از اندازه زن تنبل تر است و به همین علت هم خطرناکتر، زیرا تنبلی مادر فساد است؛ برای فضیلت و خوشبختی و خوشایند بودن لازم است به کاری مشغول شد. 0 4 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 11 علم وصف تحلیلی اجزاست و فلسفه تفسیر ترکیبی کل یا تفسیر جزء از لحاظ مکان و ارزش آن نسبت به کل است. علم طرق و وسایل را تعیین میکند و فلسفه برنامه و تصمیم را. 0 2 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 97 جذابیت جنسی زن باید برای حفظ ازدواج تبدیل به جذابیت مادری گردد و به همین جهت پس از بچه دار شدن چنان لطف و جاذبه ای پیدا میکند که مرد آن را تصور نکرده بود زن تغییر می یابد و ظهور جدیدی پیدا می کند. اعجاز کودک ، او را با دل انگیزی مقاومت ناپذیر جدیدی می پوشاند اگر فرزندی به وجود نیاید خانه به دیوارهایی میماند که جسم زن و مرد را محصور کرده است و آنجا که بایستی خانواده ای باشد فقط قطعاتی از موجود زنده دیده می شود. 0 3 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 137 زن به مردی که فرماندهی بلد است با خوشحالی تسلیم می شود. اگر این روزها فرمانبرداری زن کمتر شده است برای آن است که مردان در قدرت و اخلاق ضعیف تر از پیش شده اند شاید اُنس به صنعت تنبلی آور امروز و انس به زندگی معنوی خستگی آور و ساختگی، مردان را به بردگی عادت داده است و شجاعت آنان را از دستشان گرفته است. 0 2 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 98 این اصالت " فرد " در سیاست و اقتصاد سرانجام در اصالت فرد در اخلاق منعکس می گردد که به سودپرستی بی نهایت منجر می شود و یکی از مظاهر نابودی تمدن های بزرگ است 0 3 سمانه نظیری 1404/1/31 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 13 ما بر روی زمین با سرعتی بی سابقه حرکت میکنیم و نمیدانیم و فکر نکرده ایم که کجا میرویم و آیا در اینجا برای نفوس نا آرام خود سعادتی پیدا خواهیم کرد؟ ما با دانش خود که ما را با قدرت خود مست کرده است نابود میشویم؛ ما بدون حکمت نجات نخواهیم یافت. 0 1 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 22 پیرون نتیجه گرفت که هیچ چیزی قطعی نیست و به همین جهت شاگردانش با آنکه خیلی گرامیش داشتند در مرگش گریه نکردند زیرا به مرگ او یقین نداشتند. 0 2 سمانه نظیری 1404/2/12 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 47 ماتریالیسم طغیان جوانی بر ضد تعصب و استبداد است. این طغیان پس از جوانی فرو مینشیند و اندیشه که پخته تر میشود به فروتنی تمام به غموض روشن نشدنی جهان زنده اقرار میکند 0 0 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 98 تا پیشرفت ماشین ایام فراغت را بیشتر می کند و اعمال ذهنی را جانشین کارهای جسمانی می سازد ، قوایی که باید در رنج بدنی صرف شود ، در خون ذخیره خواهد شد و حساسیت ما را در برابر شهوات روز به روز بیشتر خواهد کرد 0 4 سمانه نظیری 2 روز پیش لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 138 ماریا لوئیزا مدعی بود که برای به دست آوردن چیزی کافی بود دو دفعه گریه کند. زن عاقل این دستور را همیشه مانند یک اصل جنگی به کار می برد: «اگر دفعه اول موفق نشدید بازهم داد و فریاد کنید و به گریه روی آورید.» 1 1 y.s 1403/6/9 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 29 ذهن شما همچون زندان است؛ او هرگز نمیتواند بداند که چه اندازه از آنچه میداند در شیء خارجی است یا در ذهنی است که آن را میداند. چنین است حال حواسی که حکم آنها حقایق شماست! 0 11 سمانه نظیری 1404/3/10 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 96 چنانکه گفتیم منشأ تغییرات اخلاقی ما همان تاخیر ازدواج در اجتماعات کنونی است اما اگر بخواهیم علل شخصی را نیز ذکر کنیم پدران و مادران بیشتر از فرزندان در این باره گناهکارند. غرایز جوانان سالم است و زود میتواند تحت قید و بند درآید ولی پدران محتاط و مادران حسود برای زن دادن به فرزندشان نخست از درآمد داماد می پرسند. خردمندی پدران در سنین متوسط در پول است اینها هیجان های مردۀ خود را فراموش میکنند و نمیدانند که قلب جوانان ممکن است دلایلی داشته باشد که پیران از فهم آن ناتوان باشند پس مخالف اخلاق در حقیقت نسل بزرگتر است که بی آنکه خیر نوع و اجتماع را در نظر بگیرد به اوامر خردمندانه ی طبیعت بی اعتنا میمانند و در حقیقت ، خود مشوق سال های هرزه گردی و عیاشی می شود به خیال آنکه این سالها به ازدواج سالم و تولید نسل قوی کمک خواهد کرد. پدران و مادرانی که دوراندیش تر هستند مسائل مالی را در برابر سعادت و سلامت افراد و اجتماع در درجه دوم اهمیت قرار می دهند؛ آنان با طبیعت همکاری می کنند و برای تسریع در ازدواج نور دیدگانشان فداکاری مینمایند تا عمومیت یافتن این نظر باید گناه فساد اخلاق را به گردن بزرگسالان بگذاریم. 0 2 سمانه نظیری 1404/2/8 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 39 کنفسیوس می گوید فرق انسان و حیوان خیلی کم است ولی بعضی مردم همین چیز خیلی کم را نيز دور می اندازند. 3 32 سمانه نظیری 1404/2/2 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 14 نخستین منطقه از مملکت فلسفه که به منزله دهلیزی به خانه ی اوست به نام خشک منطق خوانده می شود؛ گویی فلسفه جمال خود را به عمد از دیدهٔ بیگانگان پوشانده است و از طالبان خود درخواسته تا نخست از این بوته آزمایش بگذرند و شایستگی خود را برای تمتع از جمال او به ثبوت رسانند؛ زیرا لذات فلسفه مانند مراحل عاليه ی عشق است که مردم سفله را بدان راهی نیست 0 1 MH 1403/8/28 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 13 معلومات ارسطو تقریبا در هر قسمتی با معلومات عصر ما متناقض است اما فلسفه او حتی در زمانی که علم امروزی ما بچگانه و ابتدایی به نظر برسد، عمق و درخشندگی خود را حفظ خواهد کرد. 0 1 MH 1403/10/29 لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر ویل دورانت 4.4 4 صفحۀ 460 آنچه در زندگی غم انگیز است این است که در آن عقل و حکمت وقتی فرا میرسد که جوانی از دست رفته است "کاش جوانی می دانست و پیری میتوانست" 0 1