بریدههای کتاب احیای تفکر اسلامی FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 37 ایمان چیست؟ در آن وقت ما شیعیان چه فکر میکردیم، یعنی ائمه ما چه دستور میدادند؟ ما از علی بن ابیطالب چه الهام میگرفتیم؟ وقتی که از ائمه ما سؤال میکنند که ایمان چیست؟ میفرمایند: الْایمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْجَنانِ وَ اقْرارٌ بِاللِّسانِ وَ عَمَلٌ بِالْارْکانِ [1] ایمان با سه چیز محقّق میشود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح. اصلًا ائمه ما عمل را جزو ایمان شمرده اند، یعنی کسی که عمل ندارد ایمان ندارد. دلش را خوش نکند بگوید ایمان مجزای از عمل میتواند وجود داشته باشد. اگر در قرآن میبینید مؤمنین تمجید شدهاند، خیال نکنید مقصود کسانی است که یک گرایش اعتقادی دارند ولی در برنامه عملی شرکت ندارند. خیر، در قرآن هرجا که مؤمنین تمجید شدهاند، یعنی کسانی که شهادتین را میگویند و در دل اعتقاد دارند و با جوارح و اعضای خودشان عمل میکنند. ۱. جامع الاخبار، فصل هجدهم، ص 42. 0 2 فاطمه پورامامی💫 1403/5/16 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 70 وقتی که نور فطرت در انسانی خاموش شد ، او تبدیل به یک موجود مُرده میشود ، به ظاهر زنده ولی در باطن مُرده است. 0 1 FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 38 اساساً فلسفه شهادت حسین بن علی علیه السلام این بود که میخواست اسلام را در مرحله عمل زنده کند. اشْهَدُ انَّک قَدْ اقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَیتَ الزَّکوةَ وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ جاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ [1]. یعنی تو کشته شدی که اسلام را در عمل زنده کنی. ولی ما میگوییم: نه، او کشته شد برای اینکه عمل را در اسلام بمیراند، انتساب و وابستگی ظاهری را درست کند! ۱.مفاتیحالجنان، زیارت امام حسین علیه السلام در روز عید فطر و قربان در روضه مطهره. 0 1 مشتاق شهادت 1402/11/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 55 0 1 FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 91 عادت دلبستگی میآورد و دلبستگی اسارت به هر اندازه که انسان بیشتر به اشیاء عادت داشته باشد، بیشتر به آنها بسته است و اسیر آنهاست، و به هر اندازه که انسان اسیر باشد آزادی ندارد. حالا تنها چای و سیگار نیست، تنها تریاک نیست؛ ممکن است آدمی عادت کرده باشد که همیشه روی تشک و متّکای بسیار نرم بخوابد. چنین آدمی اگر یک وقت در شرایطی قرار بگیرد که بخواهد روی فرش یا زمین خالی بخوابد ابداً خوابش نمیبرد؛ او دیگر فلج است؛ همین قدر که از این شرایط خارج شد، فلج است. 0 1
بریدههای کتاب احیای تفکر اسلامی FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 37 ایمان چیست؟ در آن وقت ما شیعیان چه فکر میکردیم، یعنی ائمه ما چه دستور میدادند؟ ما از علی بن ابیطالب چه الهام میگرفتیم؟ وقتی که از ائمه ما سؤال میکنند که ایمان چیست؟ میفرمایند: الْایمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْجَنانِ وَ اقْرارٌ بِاللِّسانِ وَ عَمَلٌ بِالْارْکانِ [1] ایمان با سه چیز محقّق میشود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح. اصلًا ائمه ما عمل را جزو ایمان شمرده اند، یعنی کسی که عمل ندارد ایمان ندارد. دلش را خوش نکند بگوید ایمان مجزای از عمل میتواند وجود داشته باشد. اگر در قرآن میبینید مؤمنین تمجید شدهاند، خیال نکنید مقصود کسانی است که یک گرایش اعتقادی دارند ولی در برنامه عملی شرکت ندارند. خیر، در قرآن هرجا که مؤمنین تمجید شدهاند، یعنی کسانی که شهادتین را میگویند و در دل اعتقاد دارند و با جوارح و اعضای خودشان عمل میکنند. ۱. جامع الاخبار، فصل هجدهم، ص 42. 0 2 فاطمه پورامامی💫 1403/5/16 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 70 وقتی که نور فطرت در انسانی خاموش شد ، او تبدیل به یک موجود مُرده میشود ، به ظاهر زنده ولی در باطن مُرده است. 0 1 FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 38 اساساً فلسفه شهادت حسین بن علی علیه السلام این بود که میخواست اسلام را در مرحله عمل زنده کند. اشْهَدُ انَّک قَدْ اقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَیتَ الزَّکوةَ وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ جاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ [1]. یعنی تو کشته شدی که اسلام را در عمل زنده کنی. ولی ما میگوییم: نه، او کشته شد برای اینکه عمل را در اسلام بمیراند، انتساب و وابستگی ظاهری را درست کند! ۱.مفاتیحالجنان، زیارت امام حسین علیه السلام در روز عید فطر و قربان در روضه مطهره. 0 1 مشتاق شهادت 1402/11/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 55 0 1 FaMoSa 1403/7/14 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 9 صفحۀ 91 عادت دلبستگی میآورد و دلبستگی اسارت به هر اندازه که انسان بیشتر به اشیاء عادت داشته باشد، بیشتر به آنها بسته است و اسیر آنهاست، و به هر اندازه که انسان اسیر باشد آزادی ندارد. حالا تنها چای و سیگار نیست، تنها تریاک نیست؛ ممکن است آدمی عادت کرده باشد که همیشه روی تشک و متّکای بسیار نرم بخوابد. چنین آدمی اگر یک وقت در شرایطی قرار بگیرد که بخواهد روی فرش یا زمین خالی بخوابد ابداً خوابش نمیبرد؛ او دیگر فلج است؛ همین قدر که از این شرایط خارج شد، فلج است. 0 1