بریده کتابهای درس های تاریخ علی 1402/7/14 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 آزادی و برابری دشمنان قسمخورده و همیشگی یکدیگر هستند و وقتی زورِ یکی بر دیگری چیره شود، آن دیگری میمیرد. اگر انسانها را آزاد بگذارید، نابرابریهای ذاتیشان بیشتر و بیشتر خواهد شد، مانند آنچه در انگلستان و آمریکا در سده نوزدهم در دورۀ سیاست اقتصاد آزاد اتفاق افتاد. برای جلوگیری از رشد نابرابری، آزادی باید قربانی شود؛ چنانکه در روسیه بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ شد. 0 3 علی 1402/9/8 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 «این ترس بود که باعث شد برای اولین بار خدایان به وجود آیند.» ترس از نیروهای پنهان در زمین، رودخانهها، اقیانوسها، درختان، بادها و آسمان. پرستش این نیروها به وسیله دادن هدایا، قربانی، سحروجادو و دعا دین را بهوجود آورد. تنها زمانی که کاهنان معبد از این ترسها و نیایشها برای حمایت از اخلاق و قانون استفاده میکردند، دین به نیروی حیاتی برای دولتها و رقیبی برای آنها تبدیل شد. دین به مردم گفت که دستورات اخلاقی و قوانین را خدایان وضع کردهاند. دین این تصویر را مجسم کرد که خداوندِ تحوت به منس قوانینی برای مصر داد، خدای شمش قانون حَمورابی را برای بابل فرستاد و یهوه دهفرمان مقدس را به موسی نازل کرد تا به قوم یهود بدهد و همچنین فرشتهای مقدس به نام اگریا فرستاد تا قوانین رومی را به نوما پومپیلوس عرضه کند. آیین بتپرستان و فرقههای مسیحیان گفتند که فرمانروایان زمینی به وسیله خدایان منصوب و حمایت میشوند. برای شکر این حمایت از جانب خدایان بود که مردم و دولت به طور تقریبی همیشه سرزمینها و درآمدهای خود را با کاهنان و کشیشان تقسیم میکردند. 0 5 علی 1402/7/14 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 طبیعت اهمیت نمیدهد که میزان بالای زاد و ولد به طور معمول با تمدن پایین فرهنگی همراه است و میزان پایین زاد و ولد با تمدن فرهنگی بالا و طبیعت مطمئن میشود که ملتی با میزانِ تولد پایین به شکل دورهای به وسیله گروهی بارورتر و قدرتمندتر ملامت و تنبیه شود. ... و اگر تولیدمثل انسان نسبت به منبع غذایی بسیار بیشتر باشد، طبیعت برای برقرار کردن تعادل، از سه عامل استفاده میکند: قحطی، طاعون و جنگ. 0 5 علی 1402/9/8 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 با این حال، هیچ انسانی، هرقدر باهوش یا عاقل، نمیتواند حتی یکبار در طول عمرش به چنین درجه از فهم و کمال برسد که بتواند بدونخطا دربارۀ آداب و رسوم جامعۀ خود داوری کند یا آنها را بیارزش بخواند، چون آنها معرّف دانش و معرفتِ نسلها پس از قرنها تجربه در آزمایشگاه تاریخاند. 0 11 علی 1402/7/15 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 "من نمیدانم در قلبِ یک انسان پلید چه میگذرد؛ اما میدانم که در قلبِ یک انسان شریف چه خبر است. این ترس و خوف است که در دل انسان شریف وجود دارد." 0 7 علی 1402/7/15 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 ادیان به پیروان خود اطمینان دادهاند که در نهایت خوبی بر بدی چیره خواهد شد؛ اما تاریخ هیچ تضمینی برای این فرجام نمیدهد. طبیعت و تاریخ هیچ اهمیتی برای باورهای ما قائل نیستند. از منظر طبیعت و تاریخ، خوب یعنی آنچه زندگی میدهد و بد یعنی آنچه زندگی را از بین میبرد؛ و جهان هستی هیچ تعصبی به نفع عیسی مسیح و به ضرر چنگیزخان مغول ندارد. 0 4
بریده کتابهای درس های تاریخ علی 1402/7/14 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 آزادی و برابری دشمنان قسمخورده و همیشگی یکدیگر هستند و وقتی زورِ یکی بر دیگری چیره شود، آن دیگری میمیرد. اگر انسانها را آزاد بگذارید، نابرابریهای ذاتیشان بیشتر و بیشتر خواهد شد، مانند آنچه در انگلستان و آمریکا در سده نوزدهم در دورۀ سیاست اقتصاد آزاد اتفاق افتاد. برای جلوگیری از رشد نابرابری، آزادی باید قربانی شود؛ چنانکه در روسیه بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ شد. 0 3 علی 1402/9/8 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 «این ترس بود که باعث شد برای اولین بار خدایان به وجود آیند.» ترس از نیروهای پنهان در زمین، رودخانهها، اقیانوسها، درختان، بادها و آسمان. پرستش این نیروها به وسیله دادن هدایا، قربانی، سحروجادو و دعا دین را بهوجود آورد. تنها زمانی که کاهنان معبد از این ترسها و نیایشها برای حمایت از اخلاق و قانون استفاده میکردند، دین به نیروی حیاتی برای دولتها و رقیبی برای آنها تبدیل شد. دین به مردم گفت که دستورات اخلاقی و قوانین را خدایان وضع کردهاند. دین این تصویر را مجسم کرد که خداوندِ تحوت به منس قوانینی برای مصر داد، خدای شمش قانون حَمورابی را برای بابل فرستاد و یهوه دهفرمان مقدس را به موسی نازل کرد تا به قوم یهود بدهد و همچنین فرشتهای مقدس به نام اگریا فرستاد تا قوانین رومی را به نوما پومپیلوس عرضه کند. آیین بتپرستان و فرقههای مسیحیان گفتند که فرمانروایان زمینی به وسیله خدایان منصوب و حمایت میشوند. برای شکر این حمایت از جانب خدایان بود که مردم و دولت به طور تقریبی همیشه سرزمینها و درآمدهای خود را با کاهنان و کشیشان تقسیم میکردند. 0 5 علی 1402/7/14 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 طبیعت اهمیت نمیدهد که میزان بالای زاد و ولد به طور معمول با تمدن پایین فرهنگی همراه است و میزان پایین زاد و ولد با تمدن فرهنگی بالا و طبیعت مطمئن میشود که ملتی با میزانِ تولد پایین به شکل دورهای به وسیله گروهی بارورتر و قدرتمندتر ملامت و تنبیه شود. ... و اگر تولیدمثل انسان نسبت به منبع غذایی بسیار بیشتر باشد، طبیعت برای برقرار کردن تعادل، از سه عامل استفاده میکند: قحطی، طاعون و جنگ. 0 5 علی 1402/9/8 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 با این حال، هیچ انسانی، هرقدر باهوش یا عاقل، نمیتواند حتی یکبار در طول عمرش به چنین درجه از فهم و کمال برسد که بتواند بدونخطا دربارۀ آداب و رسوم جامعۀ خود داوری کند یا آنها را بیارزش بخواند، چون آنها معرّف دانش و معرفتِ نسلها پس از قرنها تجربه در آزمایشگاه تاریخاند. 0 11 علی 1402/7/15 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 "من نمیدانم در قلبِ یک انسان پلید چه میگذرد؛ اما میدانم که در قلبِ یک انسان شریف چه خبر است. این ترس و خوف است که در دل انسان شریف وجود دارد." 0 7 علی 1402/7/15 درس های تاریخ آریل دورانت 3.9 5 صفحۀ 1 ادیان به پیروان خود اطمینان دادهاند که در نهایت خوبی بر بدی چیره خواهد شد؛ اما تاریخ هیچ تضمینی برای این فرجام نمیدهد. طبیعت و تاریخ هیچ اهمیتی برای باورهای ما قائل نیستند. از منظر طبیعت و تاریخ، خوب یعنی آنچه زندگی میدهد و بد یعنی آنچه زندگی را از بین میبرد؛ و جهان هستی هیچ تعصبی به نفع عیسی مسیح و به ضرر چنگیزخان مغول ندارد. 0 4