بریده‌ای از کتاب ارزش میراث صوفیه: متن کامل با تجدیدنظر و اضافات تازه اثر عبدالحسین زرین کوب

بریدۀ کتاب

صفحۀ 87

هدف تربیت در نزد صوفی انسان کامل است کسی که در وجود او به قول نسفی هم اقوال نیک به کمال است و هم افعال نیک و هم اخلاق نیک را به حد کمال داراست و هم معارف را، چنین کسی هم در شریعت تمام است و هم در طریقت و هم در حقیقت صوفی البته در طلب حقیقت است و بیشتر نظر به طریقت دارد اما شریعت را نیز غالباً به وسیله کمال می‌یابد شریعت در نظر وی گفته انبیاست و طریقت کردم هر کس گفته انبیا را تصدیق دارد اهل شریعت است و هر کس که بدان عمل می‌کند اهل طریقت است اما برای هر دو و برتر از آنها حقیقت است که عبارت از دید انبیا است و هر کس آنچه را انبیا دیدن می‌بیند اهل حقیقت است و انسان کامل و ولی حق اوست البته غایت سعی سالک آن است که هم در شریعت به کمال رسد و هم به حقیقت واصل آید درست است که به طور مطلق انسان کامل در هر عصر و تمام عالم یک تن بیش نیست که صوفی او را قطب وقت و صاحب عصر می‌خواند

هدف تربیت در نزد صوفی انسان کامل است کسی که در وجود او به قول نسفی هم اقوال نیک به کمال است و هم افعال نیک و هم اخلاق نیک را به حد کمال داراست و هم معارف را، چنین کسی هم در شریعت تمام است و هم در طریقت و هم در حقیقت صوفی البته در طلب حقیقت است و بیشتر نظر به طریقت دارد اما شریعت را نیز غالباً به وسیله کمال می‌یابد شریعت در نظر وی گفته انبیاست و طریقت کردم هر کس گفته انبیا را تصدیق دارد اهل شریعت است و هر کس که بدان عمل می‌کند اهل طریقت است اما برای هر دو و برتر از آنها حقیقت است که عبارت از دید انبیا است و هر کس آنچه را انبیا دیدن می‌بیند اهل حقیقت است و انسان کامل و ولی حق اوست البته غایت سعی سالک آن است که هم در شریعت به کمال رسد و هم به حقیقت واصل آید درست است که به طور مطلق انسان کامل در هر عصر و تمام عالم یک تن بیش نیست که صوفی او را قطب وقت و صاحب عصر می‌خواند

7

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.