بریدهای از کتاب ارزش میراث صوفیه: متن کامل با تجدیدنظر و اضافات تازه اثر عبدالحسین زرین کوب
1403/3/26
صفحۀ 87
هدف تربیت در نزد صوفی انسان کامل است کسی که در وجود او به قول نسفی هم اقوال نیک به کمال است و هم افعال نیک و هم اخلاق نیک را به حد کمال داراست و هم معارف را، چنین کسی هم در شریعت تمام است و هم در طریقت و هم در حقیقت صوفی البته در طلب حقیقت است و بیشتر نظر به طریقت دارد اما شریعت را نیز غالباً به وسیله کمال مییابد شریعت در نظر وی گفته انبیاست و طریقت کردم هر کس گفته انبیا را تصدیق دارد اهل شریعت است و هر کس که بدان عمل میکند اهل طریقت است اما برای هر دو و برتر از آنها حقیقت است که عبارت از دید انبیا است و هر کس آنچه را انبیا دیدن میبیند اهل حقیقت است و انسان کامل و ولی حق اوست البته غایت سعی سالک آن است که هم در شریعت به کمال رسد و هم به حقیقت واصل آید درست است که به طور مطلق انسان کامل در هر عصر و تمام عالم یک تن بیش نیست که صوفی او را قطب وقت و صاحب عصر میخواند
هدف تربیت در نزد صوفی انسان کامل است کسی که در وجود او به قول نسفی هم اقوال نیک به کمال است و هم افعال نیک و هم اخلاق نیک را به حد کمال داراست و هم معارف را، چنین کسی هم در شریعت تمام است و هم در طریقت و هم در حقیقت صوفی البته در طلب حقیقت است و بیشتر نظر به طریقت دارد اما شریعت را نیز غالباً به وسیله کمال مییابد شریعت در نظر وی گفته انبیاست و طریقت کردم هر کس گفته انبیا را تصدیق دارد اهل شریعت است و هر کس که بدان عمل میکند اهل طریقت است اما برای هر دو و برتر از آنها حقیقت است که عبارت از دید انبیا است و هر کس آنچه را انبیا دیدن میبیند اهل حقیقت است و انسان کامل و ولی حق اوست البته غایت سعی سالک آن است که هم در شریعت به کمال رسد و هم به حقیقت واصل آید درست است که به طور مطلق انسان کامل در هر عصر و تمام عالم یک تن بیش نیست که صوفی او را قطب وقت و صاحب عصر میخواند
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.