بریده‌ای از کتاب التیام: فرجام شناسی جریان های تاریخ اثر رضا مصطفوی

بریدۀ کتاب

صفحۀ 75

دو:سامری:او مدعی بود که راه رهایی بنی اسراییل را از مسیری دیگر می جست:تسلط بر فرهنگ و افکار عمومی که در راستای این تفکر ، ساده ترین و در دسترس ترین فرهنگ باورپذیر رو آورد:گوساله پرستی؛خدایی دیدنی،مادی و طلایی هارون هم در زمان غیبت موسی، برای جلوگیری از جنگ و اختلاف تا پایان دوران غیبت چهل روزه موسی ، ناچار به اختیار سکوت و تحمل انحراف بزرگ بنی اسراییل شد. سامری هم با نفرین موسی از قوم رانده شد اما نظریه استیلای فرهنگی او به عنوان یک ایده و عقیده مجرب در بنی اسراییل برجا ماند. غذاشون در سال های هجرت و گریز از مصر و حرکت به سوی کنعان از آسمان میومد تا وقتشون رو صرف تربیت و آموزش کنن اما اومدن تقاضای غذا های دیگه هم کردن مشکل دیگه بنی اسراییل:حس گرایی افراطی بعدش خواستار شنیدن صدای خدا و بعدش هم خواستار دیدن خدا شدن ان ها در منطقه اریحا رو به روی اورشلیم در اردن فعلی و شرق بحرالمیت مستقر شدند بعدش موسی ازشون خواست که وارد سرزمین مقدس بشن اما گفتن ای موسی!تا وقتی که جباران در آنجا هستند هرگز وارد آن شهر نخواهیم شد.ما اینجا می نشینیم ، تو و پروردگارت بروید و نبرد کنید

دو:سامری:او مدعی بود که راه رهایی بنی اسراییل را از مسیری دیگر می جست:تسلط بر فرهنگ و افکار عمومی که در راستای این تفکر ، ساده ترین و در دسترس ترین فرهنگ باورپذیر رو آورد:گوساله پرستی؛خدایی دیدنی،مادی و طلایی هارون هم در زمان غیبت موسی، برای جلوگیری از جنگ و اختلاف تا پایان دوران غیبت چهل روزه موسی ، ناچار به اختیار سکوت و تحمل انحراف بزرگ بنی اسراییل شد. سامری هم با نفرین موسی از قوم رانده شد اما نظریه استیلای فرهنگی او به عنوان یک ایده و عقیده مجرب در بنی اسراییل برجا ماند. غذاشون در سال های هجرت و گریز از مصر و حرکت به سوی کنعان از آسمان میومد تا وقتشون رو صرف تربیت و آموزش کنن اما اومدن تقاضای غذا های دیگه هم کردن مشکل دیگه بنی اسراییل:حس گرایی افراطی بعدش خواستار شنیدن صدای خدا و بعدش هم خواستار دیدن خدا شدن ان ها در منطقه اریحا رو به روی اورشلیم در اردن فعلی و شرق بحرالمیت مستقر شدند بعدش موسی ازشون خواست که وارد سرزمین مقدس بشن اما گفتن ای موسی!تا وقتی که جباران در آنجا هستند هرگز وارد آن شهر نخواهیم شد.ما اینجا می نشینیم ، تو و پروردگارت بروید و نبرد کنید

5

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.