بریده‌ای از کتاب تئوری موسیقی اثر مصطفی کمال پور تراب

بریدۀ کتاب

صفحۀ 46

چون در طبیعت جهان، نوعی دوگانگی، مانند زشت و زیبا، تاریکی و روشنایی و غیره وجود دارد و این امر یکی از ضروریات اصول زیباشناسی است، در موسیقی نیز ضرب قوی در مقابل ضربی ضعیف قرار می‌گیرد. بنابراین، چند میزان یک ضربی پی‌در‌پی، ممکن است به صورت استثنایی در یک اثر موسیقایی شنیده شود؛ ولی یک قطعه‌ی موسیقی متشکل از میزان‌های یک ضربی مورد مطلوبی نخواهد بود. (در میزان‌های یک ضربی همه‌ی ضرب‌ها قوی هستند.)

چون در طبیعت جهان، نوعی دوگانگی، مانند زشت و زیبا، تاریکی و روشنایی و غیره وجود دارد و این امر یکی از ضروریات اصول زیباشناسی است، در موسیقی نیز ضرب قوی در مقابل ضربی ضعیف قرار می‌گیرد. بنابراین، چند میزان یک ضربی پی‌در‌پی، ممکن است به صورت استثنایی در یک اثر موسیقایی شنیده شود؛ ولی یک قطعه‌ی موسیقی متشکل از میزان‌های یک ضربی مورد مطلوبی نخواهد بود. (در میزان‌های یک ضربی همه‌ی ضرب‌ها قوی هستند.)

22

5

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.