بریدۀ کتاب
1402/12/20
4.5
10
صفحۀ 40
وجود انسانهاى متعالى علامت حركت انسان است. علامت اين است كه ما هم مىتوانيم همان مراحل را طى كنيم. شايد شنيده باشيد كه على (ع) ميزان است؛ يعنى ترازوى من است. من دستم را با دست او، عمرم را با عمر او، فكرم را با فكر او بسنجم. تفاوتهايى كه در ميان است مربوط به اين است كه ما كار نكردهايم و سعى نداشتهايم. بايد عذرها را در همين جا بريزيم و نگوييم: نداريم؛ كه دارايى مطرح نيست. همان اندازه كه داريم اگر خرج كنيم، به قله و اوجى مىرسيم كه ديگران رسيدند. مقدار استعدادها، امكانات آدمى، محيط و اينكه با رسول بوده يا نه و اينكه در چه شرايطى قرار گرفته، هيچ كدام براى حركت انسان ركن نيستند، پايه و اساس نيستند؛ چرا كه موقعيتها مهم نيستند. اين موضعگيرى در موقعيتهاست كه ارزش مىآفريند.
وجود انسانهاى متعالى علامت حركت انسان است. علامت اين است كه ما هم مىتوانيم همان مراحل را طى كنيم. شايد شنيده باشيد كه على (ع) ميزان است؛ يعنى ترازوى من است. من دستم را با دست او، عمرم را با عمر او، فكرم را با فكر او بسنجم. تفاوتهايى كه در ميان است مربوط به اين است كه ما كار نكردهايم و سعى نداشتهايم. بايد عذرها را در همين جا بريزيم و نگوييم: نداريم؛ كه دارايى مطرح نيست. همان اندازه كه داريم اگر خرج كنيم، به قله و اوجى مىرسيم كه ديگران رسيدند. مقدار استعدادها، امكانات آدمى، محيط و اينكه با رسول بوده يا نه و اينكه در چه شرايطى قرار گرفته، هيچ كدام براى حركت انسان ركن نيستند، پايه و اساس نيستند؛ چرا كه موقعيتها مهم نيستند. اين موضعگيرى در موقعيتهاست كه ارزش مىآفريند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.