Iman esmati

@imanesmati

2 دنبال شده

4 دنبال کننده

                      
                    

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

فعالیت‌ها

Iman esmati پسندید.
Iman esmati پسندید.
Iman esmati پسندید.
            به تاریخ: زمستان ۱۳۸۷

این قلم کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» امام (ره) را به هیچ وجه یک کتاب اخلاقی نمی‌بیند. مثلا آن را شبیه کتاب «چهل حدیث» ایشان نمی‌داند. گرچه شباهت ظاهری بسیار دارند و بلکه چهل حدیث وزین‌تر می‌نماید. به گمان من ارتباطی هست میان نگارش این کتاب با ورود امواج ویران‌گر غرب‌گرایی به جامعه‌ی ایرانی در دهه‌های اول و دوم قرن چهاردهم شمسی. اتفاقی که در ترکیه و افغانستان نیز به بهانه‌های مشابه رخ داد. البته نگارش این کتاب یک کنش فکری و ناظر به آینده بود نه ناظر به دوران خود. این کتاب پاسخی است مجمل به هم‌آورد طلبی عقلانیت پر زرق و برق غرب. امام (ره) با بیرون کشیدن این حدیث شریف -که از جوامع الکلم است.- از میان انبوه منابع روایی شیعه، به طور رسمی دفتر عقلانیت دینی را در تقابل با عقلانیت غربی می‌گشاید.
و عجیب آن است که حضرت صادق (علیه السلام) پس از شمارش لشکریان عقل و جهل می‌فرمایند:«و این خصلت‌ها و لشکرهای عقل جز در پیامبر، وصی پیامبر یا مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده باشد جمع نمی‌شود. و درون هیچ کدام از دیگر پیروان ما از برخی از این لشکرها خالی نیست. تا آن زمان که لشکرهای عقل کامل گردند و از لشکرهای جهل پاکیزه گردد. آن گاه وی در جایگاه رفیع پیامبران و اوصیاء خواهد بود. و این تنها با معرفت و عقل و لشکرهایش و کناره گرفتن از جهل و لشکرهایش به دست می‌آید. خداوند ما و شما را به اطاعت و آن چه مورد رضایت اوست موفق گرداند.»
عدالت، علم، وحدت، ثروت‌آفرینی، قناعت، استقلال، معنویت، سعادت و دیگر مؤلفه‌هایی که این سال‌ها به صورت پراکنده به عنوان اجزا و مقومات عقلانیت دینی مطرح شده‌اند در این حدیث وجود دارند. حتی می‌توان مؤلفه‌های عقل غربی را نیز در میان لشکریان عقل و در بسیاری موارد جهل سراغ گرفت: طلب، علم، غنی، سهولت، برهنگی، آزمندی، قطع رحم، استکبار، شقاوت، جنگ‌افروزی، خشونت و… .
با کمّیت‌های پیوسته‌ی این حدیث می‌توانیم اسلام خویش و جامعه‌مان را به خوبی ارزیابی کنیم. مؤلفه‌هایی که در میان آن‌ها از جهاد و تقیه و… به عنوان سنجه‌های سیاسی گرفته تا حج و صلاة و… به عنوان سنجه‌های شرعی، علم و سهولت و شادی و… به عنوان سنجه‌های دنیوی، توبه و دعا و… به عنوان سنجه‌های معنوی تا زهد و عفت و نیکی به والدین و… به عنوان سنجه‌های اخلاقی یافت می‌شود.
          
ای عمر بر باد داده اگر واقعا دل در گروی عرفان داری یه راهش همین کتاب خوندنه و اینکار وقت تلف کردن نیست مگر اینکه قصد عمل کردن نباشه و فقط تحقیق و پژوهش که فقط بار رو سنگین تر می‌کنه و باربر رو مغرور تر خدا نگهدارت باشه
خب اون برای افرادی هست که نخبه اند و باید کشف بشند برای عموم راه فقط شروع عرفانی عملی هست اینطور که گفته اند کسی که واقعا عمل کنه و صبر کنه به استاد از همون طریق سیرالسلوکی میگن که همچین کسی هست و داره واقعا کار انجام میده و برو پرورشش بده غیر از این یادگیری در عرفان فقط از طریق انسان نیست حالا من اینجا نمیتونم بازش کنم شما که می گید کار کردید و عمل کردید مطالعه دارید در این زمینه چطور این موضوع رو نمی‌دونید ؟!؟
Iman esmati پسندید.
Iman esmati پسندید.
شما یه اشتباه داری اونم اینه که شما باید عرفان عملی رو انجام بدی تا زمانی که استاد بیاد در مورد عرفان استاد شمارو پیدا می‌کنه و میاد شما نمیتونی استاد رو پیدا کنی رفیق اصلا این دستورات عرفانی برای همینه که شما شروع کنی و تهذیب نفس کنی و ... بعد استاد خودش میاد