کارنامه ی اردشیر بابکان از متن پهلوی

کارنامه ی اردشیر بابکان از متن پهلوی

کارنامه ی اردشیر بابکان از متن پهلوی

4.8
4 نفر |
3 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

1

خوانده‌ام

8

خواهم خواند

6

کارنامه اردشیر بابکان که از عهد ساسانی برای ما به ارث مانده،با قدمت هزار و چهارصد ساله اش،قدیمی ترین متن پایه ی داستان نویسی فارسی محسوب میشود.پس از چهارده قرن هنوز این نوشته ی کوتاه پر مغز قادر است مهر و خشم و کین و همدلی و درد را در ما برانگیزد. قاسم هاشمی نژاد،داستان نویس،کارنامه را ابتدا از اصل پهلوی به فارسی برگردانید و سپس سال ها برای آماده کردن متن نهایی وقت صرف کرد. مشخصه ی متن حاضر در برجسته تر شدن خصائص داستانی آن،و تبدیل شدنش به داستانی زنده و خواندنی است.کوشیده شده با استفاده از دری کهن،زبانی پرداخته شود که با قدمت کارنامه همخوانی داشته باشد.

پست‌های مرتبط به کارنامه ی اردشیر بابکان از متن پهلوی

یادداشت‌های مرتبط به کارنامه ی اردشیر بابکان از متن پهلوی

            «یاد آر از ستمگاری ضحّاکِ تازی و افراسیابِ تور و سکندرِ رومی که یزدان که دیگر از ایشان خرسند نبود، با آن‌همه فرّ و ارج، چگونه تباه کردشان و خوار که جهان آشناست.»

📌بعد از مأنوس شدن با آلام ایّوب، نثر و قلم مرحوم هاشمی‌نژاد شیفته‌ام کرد و کارنامه اردشیر بابکان آن تجربه شیرین را زنده کرد. 

🔸اردشیر بابکان را پایه‌گذار سلسله شاهنشاهی ساسانی می‌دانند. «کارنامه اردشیر بابکان» متنی است که سرگذشت اردشیر بابکان را از پدرش شروع می‌کند و با مطلع شدن او از داشتن نوه‌ای به نام اورمزد و خیال‌آسودگی او از آینده ایران و البته تاج و تختش به پایان می‌رسد.

▪️«کارنامه اردشیر بابکان» یادگاری است با قدمت بیش از هزار و چهارصد سال، به جامانده از عصر ایران باستان. جزو اندک متونی که از فرهنگ پیش از اسلام ایران به جا مانده است. اما اهمیت کتاب فقط در طول قدمتش خلاصه نمی‌شود. اهمیتش در داستان گویی آن است. به «کارنامه» از لحاظ تاریخی شک و شبهه وارد است اما از لحاظ فن داستان گویی خُرده‌ای نمی‌توان بر آن وارد کرد.

🔹مرحوم هاشمی‌نژاد به عنوان یک نویسنده معاصر به سراغ این متن کهن رفته است برای یادگیری و آموزش داستان‌نویسی. زبان کتاب پهلوی بوده است که ایشان به فارسی دری ترجمه کردند تا کمی از اصالت متن را بازیابی کنند. مقدمه ایشان برای فهم بهتر کتاب بسیار کمک‌کننده است. 

▫️کارنامه اردشیر بابکان حقیقتاً متنی است مغفول و کمتر شناخته‌شده بین ما. اثری که خواندش لااقل برای نویسندگان امروز ایران واجب است.