یادداشت علی عقیلی نسب

                بسم الله الرحمن الرحیم

مجموعه‌ای از بیست و شش داستان کوتاه و نیمه بلند از بیست و پنج نویسنده.

در پیشگفتار کتاب قصد گردآوردن این مجموعه را چنین گفته‌اند:
((شاید بتوان با مطالعه این داستان‌ها که در کتاب به ترتیب تاریخ زندگی نویسندگانشان آمده‌اند، با سیر تکاملی و پیشرفت تاریخی و فنی داستان کوتاه از قرن نوزدهم تا به امروز آشنایی بهتر و بیشتری پیدا کرد.))
هر چند که مترجمان و گردآورندگان اثر غالبا سراغ نویسندگان خوبی رفته‌اند، اما همیشه انتخاب‌های خوبی از بین داستان‌های کوتاه آن نویسنده نداشته‌اند.
در مقدمه این مجموعه جستاری(یا مقاله‌ای) به نام ((درباره داستان کوتاه)) آمده که مترجمین بر اساس کتاب‌های بررسی ادبیات داستانی کوتاه با ویراستاری دوگلاس اُ. هیوز و کتاب صدای تنها از فرانک اوکانر و چند کتاب دیگر آن را نوشته‌اند. جستاری خوب برای آشنایی اجمالی با سیر تاریخی داستان کوتاه. از زمانی که آلن‌پو طرح داستانی برای داستان کوتاه را مطرح کرد و نویسندگان بعد از او(مانند چخوف) آن را به اوج خود رساندند تا وقتی که شروود اندرسن منکر طرح شده فرم را محور اصلی داستان دانست و همینگوی و فاکنر و برخی نویسندگان دیگر این نظریه را به قوی‌ترین شکل ممکن در داستان‌های خود پیاده کردند. 

در مورد پنج داستان نظری ندارم اما در مورد باقی داستان‌ها، می‌شود آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد:

قوی:
دوازده داستان در این دسته قرار می‌گیرند. داستان‌های:
تصویر بیضی‌شکل از ادگار آلن‌پور
یرمولای و زن آسیابان از تورگینف
یک تکه ریسمان از گی دو موپاسان
متهم از آنتوان چخوف
ارثیه از ویرجینیا وولف
یک حادثه دردناک از جیمز جویس
زندگی پنهان والتر میتی از جیمز تربر
گربه در باران از ارنست همینگوی
همسایه‌ها از ایزاک بشویس سینگر(به نظر من بهترین داستان در بین این بیست و یکی)
عکس کلنل از اوژن یونسکو
مهمان از آلبر کامو
کسی گل‌های رز را در هم ریخت از گابریل گارسیا مارکز

متوسط:
ببر خانم پگل‌تاید از اچ. اچ. مونرو
مرگ در جنگل از شروود اندرسن
پرتره از آلدوس هاکسلی
نخستین اعتراف از فرانک اوکانر

ضعیف: 
معدنچی بیمار از دی. اچ. لارنس
اهریمن پیر از پرل اس. باک
عمو ویلی از ویلیام فاکنر
مو از ویلیام فاکنر
کوه‌های بزرگ از جان استاین بِک

پنج داستان دیگر که در مورد آن‌ها نظری ندارم:
واقعه سر پیچ خیابان از آلبرت مالتز
بشکه جادو از برنارد مالامود
شهرت از آرتور میلر 
خانه کاغذی از نورمن مِی‌لر
مدرسه از دانلد بارتلمی(سخت‌ترین داستانِ مجموعه)

برآیند کلی انتخاب‌های مجموعه متوسط است و نمی‌شود آن را در طراز مجموعه داستان‌هایی مانند لاتاری، چخوف و داستان‌های دیگر، به انتخاب مترجم و یک درخت، یک صخره، یک ابر دانست. اما برای مخاطبان حرفه‌ای داستان خواندن این مجموعه لازم است.
        
(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.